چکیده

زمینه و هدف : پژوهش حاضر با هدف شناسایی و سنجش عوامل موثر بر انتخاب مقصد گردشگری شهری در مناطق ساحلی تدوین شده است.. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها، پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری گردشگرانی است که در مرداد 1397 در مکان های گردشگری شهر آستارا در استان گیلان در دسترس بودند. روش شناسی : روایی و پایایی پرسشنامه ها بررسی گشت و به منظور تحلیل داده ها از SPSS و آزمون های آمار ناپارامتری استفاده شد. یافته ها : با توجه به یافته های تحقیق، تاثیر تداعی برند بر انتخاب مقصد گردشگری، ضرایب مسیر 89/0 به دست آمد که اثر مثبت میان این عوامل را بیان می کند. با توجه آماره T (19) در سطح 95 درصد معنادار است و این نکته بیانگر آن است که کیفیت ادراک شده به میزان 76/0 انتخاب مقصد گردشگری را تبیین می کند. رابطه خطی بین مولفه ها معنادار است (000/0 p≤ ) تحلیل معادله رگرسیون نیز نشان می دهد که از بین عوامل موثر بر انتخاب در مقصد گردشگری به ترتیب کیفیت درک شده برند مقصد (0518/0 = p ، 01/4 = β) و تداعی برند مقصد (0356/0 = p ، 06/2 = β) بیشترین تاثیر را در مقصد گردشگری دارند. نتیجه گیری و پیشنهادات : نتایج نشان داد که بین عوامل موثر در مقصد گردشگری ارتباط معناداری وجود دارد. کیفیت ادراک شده عامل اصلی در انتخاب مقصد گردشگری است و تاثیر قابل توجهی بر سایر ابعاد ویژه برند دارد. شاخص کیفیت درک شده در مقصد گردشگری به طور مستقیم انتخاب مقصد گردشگری را تحت تاثیر قرار می دهد.

Identifying the factors influencing the choice of urban tourism destination in Coastal areas(Case study: Astara city)

Context and Purpose: The present study was compiled with the aim of identifying and measuring the factors influencing the choice of urban tourism destinations in coastal areas. This research is applied in terms of purpose, and in terms of data collection, it is survey and correlational. Design/methodology/approach: The statistical population is the tourists who were available in the tourist places of Astara city in Gilan province in August 2017. The validity and reliability of the questionnaires were checked and SPSS and non-parametric statistical tests were used to analyze the data. Findings: According to the research findings, the effect of brand association on destination choiceTourism, path coefficients of 0.89 were obtained, which shows the positive effect between these factors. According to the T statistic (19), it is significant at the 95% level, and this point indicates that perceived quality explains the choice of tourist destination by 0.76. The linear relationship between the components is significant (p ≤ 0.000) The analysis of the regression equation also shows that among the factors influencing the choice in the tourist destination, respectively, the perceived quality of the destination brand (p = 0.0518, β = 4.01) and the association of the destination brand ( p = 0.0356, β = 2.06) have the greatest effect in the tourist destination. Conclusion : The results showed that there is a significant relationship between the effective factors in the tourist destination. Perceived quality is the main factor in choosing a tourist destination and has a significant impact on other brand dimensions. The perceived quality index in the tourist destination directly affects the choice of the tourist destination.

تبلیغات