تبیین کارکردهای تربیتی-اخلاقی مدیریت اماکن متبرکه در راستای ایفای نقش حرم دوستدار کودک
آرشیو
چکیده
اماکن متبرک مذهبی، ارزشمندترین محیط برای رشد معنوی و تربیت روحی انسان ها هستند. هر انسانی در هر دوره ای از زندگی اگر با این محیط نورانی در ارتباط باشد، به ثمرات آن دست خواهد یافت. ارتباط کودکان و نوجوانان با حرم مطهر رضوی حتی اگر به اندازه یک حضور کوتاه مدت هم باشد، می تواند تاثیرات خوبی داشته باشد. از طرفی یکی از روش های تربیت کودکان که مورد تأکید ائمه معمومین (ع) است، شرکت دادن آنان در مراسم مذهبی است، زیرا کودک با چشم خود صحنه های حضور مردم در مراکز دینی را مشاهده می کند و شیوه ابراز احساسات نسبت به بزرگان دین را فرا می گیرد. با توجه به مسائل مطرح شده هدف این پژوهش، بررسی کارکردهای تربیتی-اخلاقی مدیریت اماکن متبرکه رضوی در راستای ایفای نقش حرم دوستدار کودک است. روش تحقیق از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ روش انجام، توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر پیمایش میدانی بوده که داده های آن از طریق پرسشنامه خودساخته جمع آوری شدند. نمونه آماری پژوهش شامل 150 نفر از کارکنان، مدیران و کارشناسان حوزه مدیریت اماکن متبرکه رضوی بودند که از طریق نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند تعیین شدند. نتایج بدست آمده نشان داد، کارکردهای تربیتی-اخلاقی مدیریت اماکن متناسب با شاخص های حرم دوستدار کودک بودند. همچنین بین دو متغیر وضعیت کالبدی حرم مطهر و شاخص های متناسب با حرم دوستدار کودک رابطه معنی داری وجود دارد.Explaining the educational-ethical functions of managing blessed places in order to play the role of a child friendly sanctuary
Blessed religious places are the most valuable environment for spiritual growth and spiritual education of people. Every person in any period of life, if he is connected with this luminous environment, he will achieve its fruits. The connection of children and teenagers with Motahar Razavi Shrine, even if it is as short as a short-term presence, can have good effects. On the other hand, one of the methods of raising children which is emphasized by the Imams of Ma'moomin (a.s.) is their participation in religious ceremonies, because the child observes with his own eyes the scenes of people's presence in religious centers and the way of expressing Feelings towards the religious elders. According to the raised issues, the aim of the current research is to investigate the educational-ethical functions of the management of Razavi's blessed places in order to play the role of a child-friendly shrine. The research method was applied in terms of its purpose and descriptive-analytical in terms of its method, based on a field survey, the data of which was collected through a self-made questionnaire. The statistical sample of the research included 150 employees, managers and experts in the field of management of Motabreke Razavi facilities, who were determined through targeted non-probability sampling. The obtained results showed that the educational and moral functions of place management were in accordance with the indicators of the child-friendly shrine. Also, there was a significant relationship between the two variables of the physical condition of the holy shrine and the indicators corresponding to the child-friendly shrine, and the correlation level was equal to 0.652 has been strong.