رسانه ملی و پیشگیری از اعتیاد، تحلیل محتوای مستند «شوک» با تأکید بر اعتیاد (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
رسانه ها در شکل دهی به افکار، عقاید، ارزش ها، فرهنگ و آگاهی ها، نقش بسزایی دارند. امروزه با به کارگیری هوشمندانه از رسانه ها می توان به معرفی آسیب های اجتماعی، پیشگیری و مقابله با آنها پرداخت. اعتیاد از جمله رایج ترین آسیب های اجتماعی است که گریبانگیر کشور ماست. بنابراین پیشگیری از اعتیاد می تواند نقش مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی داشته باشد. رسانه ملی بنا بر مسئولیت اجتماعی خود همواره در پی مقابله و مبارزه با آسیب های اجتماعی و از جمله اعتیاد بوده و هست. مستند «شوک» از جمله برنامه هایی بود که در راستای مقابله با اعتیاد از شبکه سوم سیما تولید و پخش شد. تحقیق حاضر با هدف تحلیل عملکرد مستند شوک انجام شد. چارچوب نظری این تحقیق مبتنی بر نظریه های برجسته سازی، چارچوب سازی و الگوی ارتقای سلامت «تانهیل»، نظریه جرم انگاری و جرم زدایی اعتیاد است. روش تحقیق، تحلیل محتوای کمی و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه معکوس است و جامعه نمونه به صورت هدفمند، هشت برنامه در بازه زمانی هجده ماهه از ابتدای سال 96 تا شهریور سال 97 بوده است. یافته ها نشان می دهد که نوع نگرش به اعتیاد، عمدتاً بیمارانگارانه و رویکرد برنامه بر پیشگیری اولیه تأکید دارد. در نحوه الگودهی درباره پیشگیری از اعتیاد، معرفی عوامل خطر و مواد مخدر صنعتی بیشتر مورد توجه بوده است. همچنین طبق نتایج این تحقیق، دوستان و انگیزه های درمانی از عوامل گرایش به اعتیاد بودند.IRIB and Addiction Prevention, Content Analysis of Shock Documentaries with an Emphasis on Addiction
Media has been a significant role to shape the thoughts, beliefs, values, culture and awareness. Today with the intelligent use of media, it is possible to introduce social issues, prevent and confrontation. Addiction is one of the most common social issues that trouble our country. Therefore, addiction prevention can play an important role in reducing social harm. According to its social responsibility, the national media has always sought to confront and fight against social harms, including addiction. The documentary "Shock" was among the programs that were produced and broadcasted on the third channel of national TV in order to deal with addiction. The present research was conducted with the aim of analyzing the performance of Shock documentary. The theoretical framework of this theory was based on theories of social responsibility, framing and Tannehill's health model. The research method, quantitative content analysis and data collection tools were reverse questionnaire. 8 programs in the period of 18 months from the beginning of 2019 to September of 2019 were selected purposely. The findings show: the type of attitude towards addiction is mainly patient-oriented and the approach of the program emphasizes primary prevention. The way of modeling about the prevention of addiction, introduction of risk factors, and industrial drugs have received more attention. Also, according to the results of this research, friends and therapeutic motivations were among the factors of tendency towards addiction.