چکیده

امروزه رسانه ها ضمن اطلاع رسانی، قادرند تا با طراحی پیام های برنامه ریزی شده، به تغییر باور، احساس، نگرش ، رفتارهای اجتماعی و کاهش یا افزایش خشنودی و ارتقای مهارت های زندگی بپردازند. این امر بر اهمیت روزافزون نقش رسانه ها در حوزه نیازهای اساسی جامعه از جمله سلامت اجتماعی دامن زده و حوزه جدیدی مطالعاتی را ایجاد کرده است. حال مهم ترین پرسش مقاله حاضر این است که: میزان مصرف کانال های ماهواره شهروندان تهرانی در حضور متغیرهای مشارکت داوطلبانه و پیوند اجتماعی، چه تأثیری بر سلامت اجتماعی آنان گذاشته است؟ رویکرد تحقیق توصیفی- علی و روش پیمایشی در اردیبهشت سال 98 انجام شده است. پرسشنامه پس از بررسی روایی و پایایی در بین 810 شهروند تهرانی با روش نمونه گیری طبقه بندی و خوشه ای چندمرحله ای اجرا شد. سنجش متغیر سلامت اجتماعی با الهام از مدل «کییز»، پس از بومی سازی و متغیر میزان مصرف کانال های ماهواره از طریق میزان ساعت صرف شده به تماشای ماهواره صورت گرفته است. یافته های تحقیق حاضر بر اساس آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان می دهد که متغیرهای پیوند اجتماعی و مشارکت داوطلبانه با سلامت اجتماعی، رابطه مثبت و مستقیم دارند و مشارکت داوطلبانه نیز بر پیوند اجتماعی، تأثیر مثبت و معناداری دارد. در بررسی رابطه علی به ترتیب پیوند اجتماعی، مشارکت داوطلبانه و میزان مصرف کانال های خارجی بر سلامت اجتماعی تأثیر گذاشتند، به طوری که میزان مصرف کانال های خارجی به عنوان بیرونی ترین متغیر، تأثیر منفی بر سلامت اجتماعی و دو متغیر دیگر گذاشته است.

Satellite Consumption and its Impact on Social Health

Today, the media, while informing, can change beliefs, feelings, attitudes, social behaviours, and reduce or increase satisfaction and improve life skills by designing programmed messages. This has increased the importance of the role of the media in meeting the basic needs of society, including social health, and has created a new field of study. Now, the most important question of the present article is: What effect has the consumption of satellite channels by Tehran citizens on their social health in the presence of the variables of voluntary participation and social bonding?The descriptive-causal research approach and survey method were conducted in May 2018. After examining the validity and reliability among 810 citizens of Tehran, the questionnaire was classified by multi-stage sampling method and clustering. The measurement of the social health variable was inspired by the Keys model after localization and the variable of consumption of satellite channels through the amount of time spent watching satellite.The findings of the present study based on the Pearson correlation coefficient test show that the variables of social bonding and voluntary participation have a positive and direct relationship with social health and voluntary participation has a positive and significant effect on social bonding. In examining the relationship between causality, social participation, voluntary participation and the rate of consumption of foreign channels affected social health, the rate of consumption of foreign channels as the most external variable has a negative impact on social health and two other variables.

تبلیغات