چکیده

زنان به لحاظ نقشی که در خانواده دارند، به ویژه نقش مادری، در فرزندپروری و جامعه پذیری نسل آینده و از این طریق بر شکل گیری هویت این نسل تأثیرگذارند. از سوی دیگر تحولاتی که طی دهه های اخیر در جهان رخ داده است، فرصت هایی را برای افزایش این تأثیرگذاری فراهم کرده است. پژوهش حاضر با هدف کلی آگاهی از رابطه میان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و دین داری زنان و دختران انجام شده است. در این پژوهش از روش کمی (پیمایشی) استفاده شده است. ابزار تحقیق پرسشنامه همراه با مصاحبه است. جامعه آماری در این پژوهش، زنان و دختران 18 تا 65 ساله شهرهای همدان، شهرکرد، شیراز، اهواز، تهران و کرمان است که بر اساس ارزیابی سازمان مدیریت و برنامه ریزی از سطح توسعه یافتگی استان ها و همچنین ضریب نفوذ اینترنت تعیین شده اند. حجم نمونه، 1418 نفر است و روش نمونه گیری، چند مرحله است. یافته ها نشان می دهد که هرچند شبکه های اجتماعی بر دین داری زنان و دختران جامعه هدف تأثیر دارد، ضرایب تأثیر به گونه ای است که این تأثیر بر ابعاد مناسکی بیش از ابعاد اعتقادی و ابعاد تجربی دین داری است. همچنین شبکه های اجتماعی بر رفتارهای شرعی تاحدی تأثیرگذار است.

Pathology of the Effect of Using Social Networks on the Religiosity of Girls and Women

Women in relation to the role they play in the family, influence the formation of the identity of next generation;especially due to their role as a mother whom train the children and socializing the future generation. On the other hand, changes that occurred in the world in recent decades have provided opportunities to increase this influence. The main object of current research has been understanding the relationship between the use of virtual social networks and the religiosity of women and girls. A quantitative (survey) method has been applied in this research. The research tool is a questionnaire along with an interview. The statistical population of this research consists of women and girls aged 18 to 65 from the cities of Hamedan, Shar-e-Kurd, Shiraz, Ahvaz, Tehran and Kerman, which was conducted based on the evaluation of the developmental level of the provinces announced by the Management and Planning Organization, as well as, the Internet Penetration Rate. The sample size was 1418 people and themulti-stage sampling method were applied. Findings shows that although social networks have an effect on the religiosity of women and girls of the target community,but the effect coefficients are more on ritual dimensions than on belief dimensions and experiential dimensions of religiosity. Also, finding indicat social networks have some effect on Islamic behavior.

تبلیغات