چکیده

Among ethical-centered religions, the two popular faiths of Islam and Christianity focus on important ethical propositions to nurture and morally educate the adherents of their respective religions. In this context, a significant ethical teaching such as forbearance plays a crucial role in impacting the personal lives of the believers of both religions as well as their social relationships. The present study, which is developed through exploring and extracting all relevant keywords and propositions related to the teaching of forbearance from the esteemed texts of Islam and Christianity, namely the Holy Quran, the impeccable Imams narrations (Thaqalayn), and the Bible, aims to extract, categorize, and ultimately evaluate a precise representation of the conceptualization, significance and value, types, effective factors, effects, and appropriate and inappropriate etiquettes related to the teaching of forbearance based on the information included in these texts. The most significant conclusion is that multiple quantitative and qualitative similarities and differences can be derived from examining this teaching in the reputable texts of Christianity and Islam. 

تبیین و بررسی صفت اخلاقی مدارا در ثقلین و عهدین

در میان ادیان اخلاق محور، دو آیین پرطرفدار اسلام و مسیحیت با تمرکز ویژه بر گزاره های مهم اخلاقی سعی در پروراندن و تربیت اخلاقی باورمندان دین خود دارند. در این میان آموزه اخلاقی مهمی همچون مدارا، نقش تأثیرگزاری در زندگی فردی دینداران هر دو آیین و روابط اجتماعی آنان را برعهده دارد. این نوشتار که با کاوش و استخراج تمامی کلیدواژه ها و گزارههای مرتبط با آموزه مدارا در متون معتبر اسلام و مسیحیت،یعنی قرآن کریم، روایات معصومین (ثقلین) و عهدین، تدوین شده است، درصدد است تا بر پایه اطلاعات مندرج در این متون ترسیمی دقیق از مفهوم شناسی، اهمیت و ارزش، انواع، عوامل مؤثر، آثار و آداب شایست و ناشایست مرتبط با آموزه مدارا را استخراج، دسته بندی و در نهایت ارزیابی نماید. مهمترین نتیجه ای که از این بررسی بدست می آید اینست که شباهت ها و تفاوت های کمی و کیفی متعددی را می توان از بررسی این آموزه در متون معتبر مسیحیت و اسلام بدست آورد.

تبلیغات