تاثیر حاکمیت شرکتی بر متنوع سازی شرکتی با تاکید بر عدم شفافیت سود
آرشیو
چکیده
مطابق با فرضیه تضادهای نمایندگی، توانایی مدیران برای تحریف و پنهان سازی اطلاعات بستگی به درجه پیچیدگی سازمان دارد. شرکت هایی با محیط های سازمانی پیچیده و مشکلات نمایندگی بیشتر، نسبت به سایر شرکت ها تنوع سازی بالایی دارند. با این وجود مکانیزم هایی جهت کنترل رفتارهای فرصت طلبانه مدیران نیاز است. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر حاکمیت شرکتی بر متنوع سازی شرکتی با تاکید بر عدم شفافیت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. در این راستا، تعداد 110 شرکت برای دوره زمانی 1395-1400 انتخاب گردید. هدف پژوهش کاربردی و روش شناسی آن از نوع پس رویدادی است. از رویکرد داده های ترکیبی برای آزمون فرضیه های پژوهش استفاده شده است. برای آزمون فرضیه های پژوهش از نرم افزار آماری Eviews استفاده شد. نتایج نشان داد که بهره گیری از مکانیزم های حاکمیت شرکتی موجب محدودسازی انگیزه متنوع سازی مدیران می شود. از سوی دیگر، زمانی که عدم شفافیت سود بالا است، مکانیزم های حاکمیت شرکتی توانایی کافی جهت محدود کردن انگیزه متنوع سازی شرکتی ندارند.The Effect of Corporate Governance on Corporate Diversification with an Emphasis on Earnings Opacity
According to the agency conflicts hypothesis, managers' ability to distort and hide information depends on the degree of complexity of the organization. Companies with complex organizational environments and more agency problems have high diversification compared to other companies. However, mechanisms are needed to control the opportunistic behavior of managers. Therefore, the purpose of this study is to investigate the impact of corporate governance on corporate diversification, emphasizing the lack of profit transparency in companies listed on the Tehran Stock Exchange. In this regard, 110 companies were selected for the period of 2016-2021. The purpose of applied research and its methodology is post-event type. The combined data approach has been used to test the research hypotheses. Eviews statistical software was used to test research hypotheses. The results showed that the use of corporate governance mechanisms limits managers' motivation to diversify. On the other hand, when profit opacity is high, corporate governance mechanisms are not capable enough to limit the incentive of corporate diversification.