بررسی وثاقت راویان کتاب کامل الزیارات با تأکید بر دیدگاه آیت اللّه العظمی خامنه ای
آرشیو
چکیده
بررسی وثاقت یا عدم وثاقت راویان کتاب کامل الزیارات براساس شهادت ابن قولویه قمی در دیباچه کتاب، مجال فراوانی برای بحث و گفت وگو در مبحث توثیقات عامه فراهم آورده است؛ به گونه ای که به طور گسترده ای شاهد اختلاف انظار و برداشت های گوناگونی در این زمینه هستیم. به طورکلّی در این زمینه سه نظریّه یافت می شود: برخی فقها تمام راویان موجود در سلسله اسناد کتاب را موثّق تلقّی کرده، و برخی دیگر صرفاً مشایخ بدون واسطه ابن قولویه را در حیطه شهادت ایشان درنظر می گیرند. عدّه دیگر نیز به طور مشخّص قائل به وثاقت راویان کتاب نبوده و مراد مولّف از شهادت مزبور را صرفاً سنجش اعتبار روایات توسّط ناقدان و خبرگان اخبار و احادیث می دانند. حضرت آیت اللّه العظمی خامنه ای نیز همانند نظر مشهور قاطبه فقها، قائل به وثاقت جمیع افراد سلسله سند هستند.Evaluating Authenticity of Narrators in Kamil al-Ziyarat with Emphasis on Ayatollah Khamenei’s Viewpoint
The evaluation of the authenticity or lack thereof of the narrators in Book Kamil al-Ziyarat based on the testimony of Ibn Qulawayh Qomi in the book's preface has provided ample opportunity for discussion and debate in the realm of general documentation. As a result, we have widely witnessed a variety of opinions and interpretations in this area. In general, there are three theories in this regard: Some Faqihs (Islamic experts) consider all the narrators present in the chain of transmission of the book to be authentic, while others only consider the immediate teachers of Ibn Qulawayh to be within the scope of his testimony. Others are not explicitly in favor of the authenticity of the narrators of the book and believe that the author's intention from the aforementioned testimony is merely to assess the credibility of the narrations by critics and experts in akhbar and hadiths. His Eminence Ayatollah Khamenei, like the majority of Faqihs, also believes in the authenticity of all individuals in the chain of narration and transmission.