بررسی شذوذ و عُجمیت الفاظ روایات عمار ساباطی در دیدگاه آیت الله سید احمد مددی
آرشیو
چکیده
دشواری های واژگانی، سبب سقوط پاره ای روایات از دایره استدلال و فتوا است. توجه به منظومه فکری راویان، فضای حاکم بر زمان صدور و شرایط دریافت روایت از راویان و کتب، روشی جهت بازگرداندن این روایات به دایره اعتبار است. گذار بر کتب فقهی، حاکی از آن است که اغلب روایات عمار به جهت غرابت واژگان و شذوذ در نقل، از دایره استدلال و فتوا کنار گذاشته شده است. بازگشت این حجم از روایات فقهی به دایره اعتبار، بی شک تأثیر به سزایی در حوزه استنباط و افتا دارد. آیت الله سید احمد مددی با ارائه تحلیلی از منظومه فکری عمار، راهی برای استفاده از روایات وی گشوده است. وی مشکل اساسی را در روایات منقول از کتاب ایشان می داند. قوت فقاهت عمار سبب شده که وی با بهره گیری از روایات پرشمار، بر اساس مدلولات مطابقی و التزامی روایات و در کنار هم گذاشتن آنها، دست به تدوین کتابی فتوایی بزند. این امر، تشخیص مضامین روایات را از نظرات اجتهادی عمار مشکل کرده است. تتبع در روایات عمار، آشنایی با احکام اختصاصی فطحیه و همچنین فتاوای مشهور فقیهان در دوران عمار و کمی پس از آن، می تواند تا حد زیادی راهگشای تشخیص متون و مضامین روایات از فتاوای عمار باشد.دراسه شذوذ وعُجمیّه ألفاظ روایات عمّار السّاباطی من وجهه نظر آیه الله السّیّد أحمد المددی
الصّعوبات اللّفظیّه هو سبب خروج بعض الرّوایات عن نطاق الاستدلال والإفتاء. إنّ الاهتمام بالمنظومه الفکریّه للرّواه، والأجواء الحاکمه فی زمن إصدار الرّوایات، وظروف تلقّیها من الرّواه والکتب، هو سبیل لإعاده هذه الرّوایات إلى دائره الاعتبار والمصداقیّه. تَصفُّح الکتب الفقهیّه یُسفِر عن أنّ معظم روایات عمّار قد تمّ إقصائه من نطاق الاستدلال و الإفتاء بسبب غرابه و عجمیّه الکلمات والشّذوذ فی النّقل. إنّ عوده هذا الکمّ من الأحادیث الفقهیّه إلى دائره المصداقیّه والاعتبار، بالتّأکید ستؤثّر فی مجال الاستنباط والإفتاء. لقد أتاح آیه الله السّیّد أحمد المددی طریقه لاستخدام روایات عمّار من خلال تقدیم تحلیل لنظامه الفکری فإنّه یرى المشکله الرّئیسیّه فی الرّوایات المنقوله من کتابه. فقد حملته قوّه فقهه على تألیف کتاب فتوى، مبنیّاً على مدالیل الرّوایات المطابقیّه أوالالتزامیّه و مقارنه بعضها البعض، وذلک باستخدام روایات عدیده. ممّا جعل من الصّعب التّمییز بین فحوی الرّوایات وآراء عمّار الاجتهادیّه. متابعه روایات عمّار، والتّعرف على الأحکام المخصَّصه للفطحیّه، وکذلک فتاوى المشهور من الفقهاء فی عصر عمّار وبعده بقلیل، یمکن أن یؤدّی إلی تمییز نصوص الرّوایات و فحواها من فتاوى عمار.