آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

رشد قدرت سیاسی و نظامی پیامبر(ص) در مدینه به گونه ای بود که در مدت کوتاهی منطقه حجاز را به پذیرش وضع موجود و حتی تسلیم در برابر اسلام واداشت. پیامبر(ص) در شیوه برخورد با مخالفان و نومسلمانان برای همگرا کردن آنان با جامعه اسلامی، از سوی برخی از مسلمانان با چالش هایی مواجه شد. این امر دو طیف فکری را در جامعه اسلامی به وجود آورد که یکی قائل به عطوفت در اوج قدرت و دیگری قائل به اعمال قدرت، خشونت و شدت عمل بود. مقاله پیش رو تلاش دارد چالش های این دو طیف فکری را با روش تحلیل تاریخی مورد بحث قرار دهد و به این پرسش بپردازد که شیوه های رفتاری پیامبر(ص) برای همگرا کردن مخالفان و نومسلمانان با جامعه اسلامی با وجود مانع تراشی طیف تندروی مسلمان چگونه بود؟ یافته پژوهش نشان می دهد که طیف فکری تندرو با افکار خشن در پوشش دین، قائل به برخورد شدید با مخالفان و دشمنانِ تسلیم شده بود و چنین اندیشه ای را در موقعیت های متفاوت در قالب مفاهیمی چون: کشتن، گردن زدن، انتقام گرفتن، خوار کردن و مانند اینها بروز می داد. در مقابل، طیف معتدل با پیشگامی رسول اکرم رفتار مسالمت جویانه در قالب عفو و بخشش، صیانت از شخصیت و کرامت انسانی مخالفان و نومسلمانان، استفاده از توانمندی و تجارب آنان و مانند اینها را در پیش گرفت و توانست با استفاده از ظرفیت های انسانی موجود در میان مخالفان و نومسلمانان، ضمن اعتمادسازی زمینه همگرایی آنان را با جامعه اسلامی فراهم آورد.

Compassion at the Peak of Power: Prophet Muhammad`s (PBUH) Conduct in integrating the Opponents and Neo- Muslims to the Islamic Society

Prophet Muhammad`s (PBUH) military power and political in Medina was such that in the short time, the Ḥejāz reign was forced to accept in the current situation and even to surrender of Islam. The Prophet (PBUH) in Behavior to conduct in integrating the Opponents and Neo-Muslims to the Islamic Society confronted with challenges from some of the Muslims. These intellectual spectrums created in the Islamic society; one of the believed that in compassion against to the opponents and Neo-Muslims at the height of power, but the other believed in the use of power, violence, and severity. This Article tries to discussing about two intellectual spectrums with the method of historical analysis and responds to this question; how was Behavior Practices of The Prophet (PBUH) to Conduct in integrating the Opponents and Neo-Muslims with the Islamic Society in spite of the obstruction of the spectrum of Muslim extremism. The results of research show that the radical intellectual spectrum with the violent thoughts in covering religion, believed that to deal strongly with the opponents and the surrendered enemies. They have been revealed these thoughts in different situations in the form of concepts such as; killing, beheading, revenge, humiliating and like this appeared, But the intellectual spectrum of Moderate and peaceful with the pioneer of the Holy Prophet have been revealed their behavior in the form of pardon and forgiveness, and human dignity of opponents and Neo-Muslims. Prophet was able to use the capabilities and experiences of among the opposition and Neo-Muslims, while building trust, provided to conduct their behavior to the Islamic society.

تبلیغات