نسبت اخلاق و دعوت اسلامی در سیره پیامبر اکرم(ص)
آرشیو
چکیده
وضع اخلاقی جامعه عرب پیش از اسلام تابعی از سنت های قبیلگی بود. این امر موجب شکل گیری اخلاق منفعت طلبانه شد که در قرآن کریم از آن با عنوان حمیت جاهلی تعبیر شده است. بر این اساس راهبرد پیامبر اکرم(ص) برای مقابله با آن وضع، ایجاد شکاف در ساختار جامعه جاهلی و طراحی هنجارهای اجتماعی نوین اسلامی بود. سوال اصلی پژوهش این است که پیامبر(ص) جهت ایجاد هنجارهای نوین اخلاقی از چه راهبردهایی استفاده کرد؟ این پژوهش با استفاده از شیوه کتابخانه ای و رویکرد جامعه شناختی نشان داد که رسول خدا برای تضعیف حمیت جاهلی و جایگزینی هنجارهای نوین اخلاقی سه راهبرد فردی، گروهی و مدنی را در پیش گرفت. آن حضرت در مکه از راهبرد فردی و گروهی و در مدینه از شیوه های مدنی استفاده کرد.The relationship between morals and Islamic Da'wah in the Sira of the Holy Prophet (PBUH)
The moral status of Arab society before Islam was a function of tribal traditions. This led to the formation of self-interested ethics, which is interpreted as "Jahili Hamiyyat" in the Holy Qur'an. Based on this, the Prophet's strategy to deal with that situation was to create a gap in the structure of the Jahili society and design new Islamic social norms. The main research question is, what strategies did the Prophet (PBUH) use to create new moral norms? This research, using the library method and sociological approach, showed that the Prophet Muhammad took three individual, group and civic strategies to weaken the Jahili hegemony and replace the new moral norms. He used individual and group strategy in Mecca and civil methods in Medina.