آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

پژوهش حاضر به رتبه بندی مشکلات و موانع محیطی در حوزه مدیریت بازاریابی کالاهای داخلی با رویکرد اقتصاد مقاومتی پرداخته است. از بین جامعه آماری پژوهش 10 نفر از مدیران شرکت لوازم خانگی برقی به روش اشباع نظری انتخاب شده اند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخت بوده است. بررسی نتایج نشان داد که در بعد ساختاری-سیاسی بیشتر اولویت با شاخص عدم توفیق در کاهش وابستگی به نفت است. برای بعد ساختاری-اقتصادی بیشترین اولویت با شاخص مبارزه با مفسدین اقتصادی و مفاسد اقتصادی، برای بعد ساختاری-اجتماعی بیشترین اولویت با شاخص پرداخت مالیات ، برای بعد ساختاری-فناوری بیشترین اولویت با شاخص تغییر در جهت گیری اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد متکی بر نوآوری، در بعد رفتاری-اجتماعی بیشترین اولویت با شاخص مصرف تولیدات داخلی در دستگاه ها، برای بعد رفتاری-فناوری بیشترین اولویت با شاخص توسعه زیرساخت های مورد نیاز توانمندسازی نیروی کار، در بعد زمینه ای-اقتصادی بیشترین اولویت با شاخص ایجاد فضای رقابتی دربخش تولید و توزیع در برخی از گروه های کالایی می باشد. برای بعد زمینه ای-اجتماعی بیشترین اولویت با شاخص تقویت حس اعتماد عمومی بین دولت و مردم در سیاست گذاری های اقتصادی و برای بعد زمینه ای-فناوری بیشترین اولویت با شاخص استفاده از فناوری های نوین در صنعت خودروسازی می باشد.

Ranking of Environmental Problems and Obstacles in the Field of Domestic Goods Marketing Management with a Resistance Economy Approach Using the AHP Method

The current research has ranked environmental problems and obstacles in the field of domestic goods marketing management with a resistance economy approach. Among the statistical population of the research, 10 managers of electrical household appliances company were selected by theoretical saturation method. The research tool included a researcher-made questionnaire. Examining the results showed that in the structural-political dimension, priority is given to the indicator of failure to reduce dependence on oil. For the structural-economic dimension, the highest priority is with the index of fighting against economic corruptors and economic corruptions, for the structural-social dimension, the highest priority is with the tax payment index, for the structural-technological dimension, the highest priority is with the index of the change in the direction of the economy based on resources to an economy based on innovation. In the social-behavioral dimension, the highest priority is given to the index of consumption of domestic products in devices, for the behavioral-technological dimension, the highest priority is given to the indicator of the development of infrastructure required for the empowerment of the workforce, in the contextual-economic dimension, the highest priority is given to the index of creating a competitive environment in the production sector and Distribution is in some product groups. For the contextual-social dimension, the most priority is with the index of strengthening public trust between the government and the people in economic policies, and for the contextual-technological dimension, the most priority is with the index of the use of new technologies in the automobile industry.

تبلیغات