آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۷

چکیده

مسئولان آموزشی بر این باورند که تجربه و فناوری می تواند پیشرفت تحصیلی کودکان خردسال را افزایش دهد و سطح پنهان تفکر انتقادی آنها را فعال کند. بنابراین، هدف از این مطالعه مقایسه تأثیر میانجی گرهای انسانی و فناوری بر تفکرانتقادی ، درک مطلب، و توسعه واژگان زبان آموزان کودک با استفاده از تئوری یادگیری تجربی بود. به همین منظور، دو گروه شصت نفری فراگیر (سی دانش آموز در هر گروه) در طی چهار ماه در معرض دو نوع میانجی گر قرار گرفتند: معلم و تکنولوژی. از پیش آزمون و پس آزمون برای سنجش میزان پیشرفت زبان آموزان در تفکر انتقادی، درک مطلب و تسلط بر واژگان استفاده شد. نتایج نشان داد که فراگیران در گروه آزمایش با واسطه فناوری نسبت به گروه با واسطه معلم در سطح تفکر انتقادی، توسعه واژگان و درک مطلب برتری داشتند. این نشان می دهد که فراگیرانی که به واسطه کامپیوترو فناوری در تعامل هستند، از کسانی که با یک واسطه انسان، یعنی معلم تعامل دارند، پیشی می گیرند. یافته های ما پیشنهاد می کند که واسطه های غیرانسانی (فناوری) از انسان ها قانع کننده تر هستند، احتمالاً به دلیل ویژگی های فریبنده شان که انگیزه و الهام یادگیرندگان را افزایش می دهد.

A Comparative Study of Experiential Learning Cycle in Human and Nonhuman Environments: Critical Thinking, Reading Comprehension, and Vocabulary Development

Educational experts posit that technology-based experiences can augment students’ academic performance and foster their critical thinking ability. In this study, the efficacy of human-mediated and non-human-mediated environments was compared in terms of Kolb’s experiential learning cycle, concerning the critical thinking, reading comprehension, and vocabulary development of young English language learners. Over a period of four months, two groups of 60 learners (30 in each group) were exposed to mediation via two modalities: teacher-made and computer-made mediators. Pre-tests and post-tests were deployed to gauge learners’ progress in critical thinking, reading comprehension, and vocabulary development. The findings evinced those learners who received technology-mediated instruction outperformed the teacher-mediated group in terms of critical thinking, vocabulary development, and reading comprehension. It is evident that learners who interacted with a computer mediator trumped those who interacted with a human-made mediator, i.e., the teacher. This could be attributed to the alluring features of non-human mediators (technology), which are evidently more compelling than their human counterparts.

تبلیغات