چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی با محوریت مدیریت خشم بر افکار خودکشی در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهرستان چابهار می باشد. روش شناسی: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهرستان چابهار در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ بود. نمونه ای به حجم ۳۰ نفر از دانش آموزان پسر که در پرسشنامه افکار خودکشی بک (۲۰۰۴) نمرات بالاتری کسب کرده بودند، به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه (هر کدام ۱۵ نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت ده جلسه تحت آموزش درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی با محوریت مدیریت خشم قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکردند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه افکار خودکشی بک (۲۰۰۴) استفاده شد و داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس و نرم افزار SPSS 22 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که میانگین نمرات افکار خودکشی در دانش آموزان گروه آزمایش در مرحله پس آزمون نسبت به گروه گواه تفاوت معناداری داشت (p < 0.01). نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی با محوریت مدیریت خشم می تواند در کاهش افکار خودکشی دانش آموزان مؤثر باشد.

The Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Behavioral Therapy Focused on Anger Management on Suicidal Thoughts in Male Students

Objective: The aim of the present study is to determine the effectiveness of mindfulness-based cognitive behavioral therapy (CBT) focused on anger management on suicidal thoughts in male students in the first grade of secondary school in Chabahar County. Methodology: The present study utilized a quasi-experimental design with a pre-test and post-test framework. The statistical population of the study comprised all male students in the first grade of secondary school in Chabahar County during the 2022-2023 academic year. A sample of 30 male students who scored higher on the Beck Suicidal Ideation Scale (2004) was randomly selected and then divided into two groups: an experimental group and a control group (15 students each). The experimental group received ten sessions of mindfulness-based CBT focused on anger management, while the control group received no intervention. The Beck Suicidal Ideation Scale (2004) was used to collect data, and the data were analyzed using analysis of covariance (ANCOVA) in SPSS 22 software. Findings: The results of the present study showed a significant difference in the mean scores of suicidal thoughts between the experimental group and the control group in the post-test stage (p < 0.01). Conclusion: The findings of the present study suggest that mindfulness-based CBT focused on anger management can be effective in reducing suicidal thoughts among students.

تبلیغات