تدوین بسته بهبود مسئولیت پذیری در نوجوانان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر تدوین بسته ی نوجوان مسئول بود. مواد و روش: این پژوهش از نوع کیفی بود. در بخش اول واکاوی متون مسئولیت پذیری به کمک تحلیل محتوای هیش و شانون (2005) انجام شد. در بخش دوم تدوین بسته نوجوان مسئول از طریق روش تدوین بسته یوسفی و گلپرور (2023) انجام شد. محیط این پژوهش کلیه ی متون مربوط به مسئولیت پذیری در نوجوانی بود. روش انتخاب شرکت کنندگان به روش هدف مند و ملاک تعداد متون بر اساس رعایت اصل اشباع داده ها بود. به این ترتیب ده متن انتخاب شد. روش گردآوری اطلاعات مطالعه عمیق و دقیق متون بود. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل متون به روش پنج مرحله ای هیش و شانون (2005) نشان داد که این مفهوم چهار بعد و هشت خرده مفهوم دارد که عبارت بودند از: 1) پایه های مسئولیت پذیری (با خرده مفاهیم شکل گیری اخلاق و ارتباطات مقتدرانه با والدین)، 2) ضرورت های مسئولیت پذیری (با خرده مفاهیم هویت و عملکرد اجرایی) 3) شیوه های دستیابی به مسئولیت پذیری (باخرده مفاهیم همدلی و خویشتن داری) و موانع مسئولیت پذیری (با خرده مفاهیم تجارب دردناک گذشته و نفوذ همسالان). در بخش تدوین بسته هدف ارتقای مسئولیت پذیری نوجوانان بود که در قالب آگاهی افزایی و مهارت افزایی در جهت مدیریت مسئولیت گریزی به کمک دو راهبرد ارتقای عملکرد اجرایی و افزایش همدلی بود. این کار با استفاده از روش تدوین بسته ی یوسفی و گلپرور (2023) انجام شد و فنون مربوط به راهبردهای منتخب از متون عصب روانشناسی و متون عملکرد تاملی انتخاب شد و با خرده اهداف هر جلسه هماهنگ شد. درکل نتایج این پژوهش به یک بسته ی آموزشی هشت جلسه ای ختم شد. در انتها بسته ی آموزشی به کمک ضریب توافق ارزیابان و توسط متخصصین ارزیابی اعتباریابی محتوایی شد که نتایج حاکی از اعتبار محتوایی بود. نتیجه گیری: با توجه به این نتیجه می توان گفت این بسته آموزشی برای ارتقای مسئولیت پذیری نوجوانان تناسب دارد.Development of an Adolescent Responsibility Improvement Package
Background and Objective: The aim of the present study was to develop a responsible adolescent package. Methods and Materials: This research was qualitative in nature. In the first part, the analysis of responsibility texts was conducted using Hsieh and Shannon's (2005) content analysis method. In the second part, the responsible adolescent package was developed using the method of Yusefi and Golparvar (2023). The environment of this research included all texts related to responsibility in adolescence. The method of participant selection was purposive sampling, and the criterion for the number of texts was based on the principle of data saturation. Accordingly, ten texts were selected. The method of data collection involved in-depth and precise study of the texts. Findings: The results obtained from the five-step analysis method of Hsieh and Shannon (2005) indicated that this concept has four dimensions and eight sub-concepts, which were: 1) Foundations of responsibility (with sub-concepts of moral development and authoritative communication with parents), 2) Necessities of responsibility (with sub-concepts of identity and executive function), 3) Methods of achieving responsibility (with sub-concepts of empathy and self-control), and 4) Barriers to responsibility (with sub-concepts of painful past experiences and peer influence). In the package development section, the goal was to enhance adolescent responsibility through awareness and skill-building to manage irresponsibility using two strategies: enhancing executive function and increasing empathy. This was accomplished using the package development method of Yusefi and Golparvar (2023), and techniques related to the selected strategies were chosen from neuropsychological and reflective performance texts and aligned with the sub-goals of each session. Overall, the results of this study led to an eight-session educational package. Finally, the educational package was content-validated by experts using the agreement coefficient of the evaluators, and the results indicated content validity. Conclusion: Based on this result, it can be said that this educational package is suitable for enhancing adolescent responsibility.