چکیده

مقیاس اختلال نافرمانی مقابله ای، پرسشنامه ی سلامت روان GHQ-28 و پرسشنامه ی تعارض والد/فرزن، ابزار اصلی تحقیق هستند و داده ها با استفاده از SPSS 24 تحلیل شد. نتایج  نشان داد که مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی بین راهبردهای حل تعارض والد-فرزند در مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری در هر سه خرده مقیاس تفاوت ایجاد کرده است. اندازه های اثر نشان میدهد که ۵۷ درصد از تغییر خرده مقیاس استدلال، ۳۹ درصد از تغییر پرخاشگری کلامی و ۵۴ درصد از تغییر پرخاشگری فیزیکی را می توان به مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی نسبت داد. از سوی دیگر در متغیر سلامت روان، علایم افسردگی و اضطراب در گروه آزمایش از مرحله ی پیش آزمون تا پیگیری کاهش معنی داری داشته است و سلامت جسمانی نیز در مرحله ی پیگیری و پس آزمون نسبت به مرحله ی پیش آزمون افزایش معنی داری را تجربه کرده است؛ اما بین دو گروه در متغیر کارکرد اجتماعی (F=0.22, P>0.05) تفاوت معنی داری در دو گروه آزمایش و کنترل وجود ندارد. این مطالعه شواهدی را ارائه می کند که از اثربخشی آموزش فرزندپروری ذهن آگاهانه در بهبود سلامت روانی و علائم اضطراب مادران شاغل دارای فرزندان ODD و کاهش تعارض والد-کودک حمایت می کند. این یافته ها بر اهمیت گنجاندن مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی در رویکرد درمانی برای خانواده های تحت تأثیر ODD تاکید می کند، که یک راه امیدوارکننده برای افزایش رفاه والدین و ترویج روابط مثبت والدین-کودک ارائه می نماید.

Investigating the Effectiveness of Parenting Intervention based on Mindfulness on Mental Health and Anxiety Symptoms of Mothers and Parent-Child Conflict in Working Mothers with Children with Oppositional Defiant Disorder

The oppositional defiant disorder scale, the GHQ-28 mental health questionnaire and the parent/child conflict questionnaire are the main research tools and the data were analyzed using SPSS 24. The results showed that the intervention based on mindfulness has created a difference between parent-child conflict resolution strategies in the pre-test, post-test and follow-up stages in all three subscales. The effect sizes show that 57% of the change in reasoning subscale, 39% of the change in verbal aggression and 54% of the change in physical aggression can be attributed to the intervention based on mindfulness. On the other hand, in the mental health variable, the symptoms of depression and anxiety in the experimental group have decreased significantly from the pre-test stage to the follow-up, and physical health has experienced a significant increase in the follow-up and post-test stages compared to the pre-test stage. Is; However, there is no significant difference between the two groups in the social functioning variable (F=0.22, P>0.05) in the experimental and control groups. This study provides evidence supporting the effectiveness of mindfulness parenting training in improving mental health and anxiety symptoms of working mothers with ODD children and reducing parent-child conflict. These findings emphasize the importance of incorporating mindfulness-based interventions into the therapeutic approach for families affected by ODD, which provides a promising way to enhance parental well-being and promote positive parent-child relationships.

تبلیغات