اثربخشی آموزش مهدویت بر بهزیستی روانشناختی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهدویت بر بهزیستی روانشناختی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن انجام شد. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود و طرح آن به صورت گروه های آزمایش و گروه کنترل و دو مرحله پیش آزمون، پس آزمون انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در سال تحصیلی 1401-1402 بود. حجم نمونه پژوهش برای هر گروه 15 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) و در مجموع 30 نفر براورد شد. نمونه گیری در مرحله اول به صورت داوطلبانه در دانشگاه آزاد رودهن انجام شد که از طریق اجرای پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (2002)، دانشجویانی که نمره پایین از این دو پرسشنامه دریافت نمودند، غربالگری شد، سپس از بین این دانشجویان، افرادی که حاضر به همکاری با پژوهشگر و دارای ملاک های ورود به پژوهش بودند را انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. سپس گروه آموزش تحت آموزش مهدویت قرار گرفت ولی گروه کنترل آموزشی دریافت کرد، سپس مجدد از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. یافته های حاصل از تحلیل کوواریانس با نرم افزار SPSS-25 نشان داد، آموزش مهدویت بر افزایش خرده مقیاس های بهزیستی روانشناختی شامل پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، تسلط بر محیط، زندگی هدفمند و رشد فردی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن به طور معناداری مؤثر است.The Effectiveness of Mahdavi Education on Psychological Well-being in Students Islamic Azad University, Rodhen Branch
The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of Mahdavi education on psychological well-being in the students of Islamic Azad University of Roudhen Branch. The method of the present research was a quasi-experimental type of pre-test, post-test with a control group, and its design was carried out in the form of experimental groups and control groups and two stages of pre-test and post-test. The statistical population of this research included the students of the Islamic Azad University, Rodhan Branch, in the academic year 1401-1402. The sample size of the research was estimated to be 15 people for each group (15 people in the experimental group and 15 people in the control group) and a total of 30 people. In the first stage, the sampling was done voluntarily in Azad University of Rodhan, and through the implementation of Rif's psychological well-being questionnaire (2002), the students who received low scores from these two questionnaires were screened, then among these students, people who Those who were willing to cooperate with the researcher and met the criteria for entering the research were selected and randomly assigned to two experimental and control groups. Then, the training group received Mahdavit training, but the control group received training, then the post-test was taken again from both groups. The findings of the analysis of covariance with SPSS-25 software showed that Mahdoite education increases sub-scales of psychological well-being including self-acceptance, positive relationships with others, autonomy, mastery of the environment, purposeful life and personal growth in university students. Azad Islami unit of Roudhen is significantly effective.