چکیده

هدف از این پژوهش مقایسه استعداد خستگی دانش اموزان با پیشرفت تحصیلی بالا و پایین دانش اموزان مقطع ابتدایی بود. روش مطالعه علی مقایسه ای است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر قزوین در سال تحصیلی 1403-1402 است. روش نمونه گیری در پژوهش حاضر بصورت تصادفی بود بر اساس جدول مورگان تعداد 370 نفر از دانش آموزان به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه نارسایی شناختی، استعداد خستگی و پرخاشگری جمع آوری شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغره (MANOVA) و با بهره گیری از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد میانگین نمرات خستگی شناختی و خستگی روانی در دانش آموزان با عملکرد تحصیلی پایین بیشتر از دانش آموزان با عملکرد تحصیلی بالا بود (001/0P<). بر این اساس می توان نتیجه گرفت استعداد خستگی، از عوامل موثر در عملکرد تحصیلی دانش آموزان می باشد.

Comparison of fatigue tendency of students with high and low academic achievement of elementary school students in Qazvin city, academic year 1403-1402

The purpose of this research was to compare the tendency of students to be tired with high and low academic achievement of elementary school students. The causal study method is comparative. The statistical population of the research includes all elementary school students in Qazvin city in the academic year of 1402-1403. The sampling method in the present study was random, based on Morgan's table, 370 students were selected as the sample group. The data was collected using cognitive impairment, fatigue and aggression questionnaire. The obtained data were analyzed using multivariate analysis of variance (MANOVA) and using SPSS software. The results showed that the average scores of cognitive fatigue and mental fatigue in students with low academic performance were higher than students with high academic performance (P<0.001). Based on this, it can be concluded that fatigue is one of the effective factors in students' academic performance.

تبلیغات