چکیده

زمینه و هدف: بانک ها بر این امر واقف هستند که برای موفقیت در زنجیره تامین خدمات، نقش مدیریت عملکرد بسیار حائز اهمیت می باشد. از این رو، هدف این پژوهش طراحی مدل مدیریت عملکرد در زنجیره تامین خدمات بانک های خصوصی کشور با رویکرد پویا شناسی سیستم ها می باشد. روش بررسی: در این پژوهش، ابتدا در بخش کیفی برای طراحی مدل از روش داده بنیاد استفاده شد و مصاحبه ای از 12 نفر از خبرگان مرتبط با موضوع تا اشباع نظری انجام شد. سپس برای طراحی الگوی پویایی سیستم از نرم افزارVensim استفاده گردید. یافته ها: یافته های حاصل از پویاشناسی سیستم ها نشان داد چهار سناریو در حوزه عوامل علی، مداخله گر، بسترها و راهبردها برای تحلیل مدیریت عملکرد در زنجیره تامین خدمات در بانک های خصوصی کشور وجود دارد. نتیجه گیری: استفاده از مدل های پویایی شناسی سیستم ها می تواند به تحلیل بهتر و شفاف تر تعامل بین اجزای زنجیره تأمین خدمات کمک کند. در صورت بررسی و تقویت هر کدام از سناریوها، در مدیریت عملکرد در زنجیره تأمین خدمات بهبود حاصل می شود.

The Model of Performance Management in the Service Supply Chain of Private Banks in the Country with the Approach of Systems Dynamics

Background and purpose: Banks are aware that the role of performance management is very important for success in the service supply chain. Therefore, the purpose of this research is to design a performance management model in the service supply chain of private banks in the country with a systems dynamics approach. Research method: In this research, firstly, in the qualitative part, the foundation data method was used to design the model, and an interview was conducted with 12 experts related to the subject until theoretical saturation. Then Vensim software was used to design the dynamic model of the system. Findings: The findings of systems dynamics showed that there are four scenarios in the field of causal factors, intervenors, platforms and strategies for performance management analysis in service supply chain in private banks of the country. Conclusion: The use of systems dynamics models can help to better and more transparently analyze the interaction between the components of the service supply chain. If each of the scenarios is examined and strengthened, performance management in the service supply chain will be improved.

تبلیغات