چکیده

زمینه و هدف: رهبری شورانگیز، یک سبک رهبری است که پیروان را الهام می بخشد و توانمند می کند. هدف پژوهش حاضر، اعتبارسنجی مولفه های الگوی رهبری شورانگیز در شرکت های دانش بنیان می باشد. روش بررسی: این پژوهش به روش ترکیبی انجام شد و از مصاحبه های عمیق با 17 نفر از متخصصان در حوزه موضوع در سطح کشورتا اشباع نظری بود. اعتبار داده های پژوهش از طریق بازگشت به مشارکت کنندگان و ممیزیان بیرونی تایید شد. تحلیل داده ها بر اساس مدل اشتراس و کوربین در نرم افزاراطلس تی ای 8، انجام گرفت. در بخش کمی از تحلیل عامل تاییدی استفاده شد. یافته ها: الگوی مفهومی رهبری شورانگیز در شرکت های دانش بنیان مشتمل بر عوامل عوامل علی، پدیده محوری، مداخله گر، بسترها، راهبردها و پیامدها طراحی شد. تحلیل عاملی تائیدی نشان داد که داده ها درست اندازه گیری شده اند. نتیجه گیری: برای ارتقای سبک رهبری شورانگیز در سازمان های دانش بنیان، توجه به عوامل علی، عومل مداخله گر و بسترها توسط مدیران بسیار حائز اهمیت است، زیرا این سه مقوله سبب ارتقای پدیده محوری که همان رهبری شورانگیز است، می شود.

Validation the Components of the Conceptual Model of Engaging Leadership for Knowledge-based Companies

Background and purpose: Engaging leadership is a leadership style that inspires and empowers followers. The purpose of the current research is to validate the components of the engaging leadership model in knowledge-based companies. Research method: This research was conducted in a mixed method and was based on in-depth interviews with 17 experts in the field of the subject at the country level until theoretical saturation. The validity of the research data was confirmed by going back to the participants and external auditors. Data analysis was done based on the Strauss and Corbin model in the Atlas TIA 8 software. In the quantitative part, confirmatory factor analysis was used. Findings: A conceptual model of engaging leadership in knowledge-based companies was designed, including the factors of causal factors, central phenomenon, interveners, platforms, strategies and consequences. Confirmatory factor analysis showed that the data were correctly measured. Conclusion: In order to improve the engaging leadership style in knowledge-based organizations, it is very important for managers to pay attention to causal factors, intervening factors, and platforms, because these three categories promote the central phenomenon that is engaging leadership.

تبلیغات