چکیده

هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی کیفیت طراحی وب سایت های باشگاه های ورزشی خصوصی ایران و آلمان بر اساس روش نمایه ارزیاب وب بود. روش این پژوهش بر مبنای ماهیت، توصیفی است که بر مبنای هدف از نوع کاربردی بود. جامعه آماری وب سایت های باشگاه های ورزشی خصوصی ایران و آلمان به تعداد مجموعا 40 وب سایت رسمی بود که توسط ابزار گوگل مپ و تنظیمات پیشرفته آن (انتخاب موقعیت مکانی برای جستجوی کلیدواژه) و کلیدواژه "باشگاه ورزشی خصوصی" در ایران و در آلمان انتخاب شدند. برای ارزیابی، ابزار پژوهش شامل سیاهه وارسی مدل نمایه ارزیاب وب مارینکاس و وولتور (2007) و نرم افزارهای آفلاین و آنلاین استاندارد در این حوزه بود و برای مقایسه تطبیقی از آزمون تی زوجی در SPSS26 استفاده شد. نتایج نشان داد که کیفیت طراحی وب سایت های باشگاه های ورزشی ایران 35 درصد در وضعیت نامطلوب و 35 درصد نیز در وضعیت متوسط قرار دارند و همچنین 50 درصد از وب سایت های باشگاه های ورزشی آلمان در وضعیت مطلوب و 30 درصد هم در وضعیت متوسط قرار دارند. در نهایت کیفیت طراحی وب سایت های آلمان نسبت به ایران به مراتب بهتر بود.

A comparative study of the design quality of the websites of private sports clubs in Iran and Germany based on the Web Assessment Index method

The purpose of the current research was to study the comparative quality of the design of the websites of private sports clubs in Iran and Germany based on the Web Assessment Index method. The present research method is based on the descriptive nature which was based on the objective of the applied type. The statistical population of the websites of private sports clubs in Iran and Germany was a total of 40 official websites that were selected by the Google Map tool and its advanced settings (selecting a location for keyword search) and the keyword "private sports club" in Iran and in Germany. For evaluation, the research tool included the checklist of the Web Assessment Index model of Marincas and Vultur (2007) and standard offline and online software’s in this field, and for comparative comparison, paired t-test was used in SPSS26. The results showed that the design quality of Iranian sports clubs’ websites is 35% in unfavorable condition and 35% in average condition, and also 50% of German sports clubs’ websites are in favorable condition and 30% are in average condition. Finally, the design quality of German websites was much better than of Iranians’ Websites.

تبلیغات