چکیده

از مهم ترین مطالبی که شبکه های اجتماعی -توئیتر- به آن توجه داشته اند، خشونت علیه زنان در ایران بوده است. مهم ترین پشتوانه های نظری در پدید آمدن این کارزارها، انعکاس مطالب درباره خشونت علیه زنان است. از مهم ترین عامل ها در پدید آمدن این موج ها، فعالان مهم در عرصه این شبکه های اجتماعی هستند که با استفاده از دنبال کنندگان خود این مطالب را انعکاس می دهند. مهم ترین آنها از نظر تعداد، توئیت و ریتوئیت، کمپین «دختران انقلاب» بوده است. هدف تحقیق، تحلیل چگونگی عملکرد توییتر در انعکاس مطالب خشونت علیه زنان در ایران بر اساس مهم ترین کارزارهای به وجود آمده طی دهه اخیر است. این موضوع بر اساس مبانی نظری درباره انواع خشونت و جنبش های شبکه ای شده تحلیل شد. روش تحقیق، تحلیل مضمون توئیت ها و هشتگ های مرتبط با کمپین ها از سال 1396 تا 1400 است. نتایج تحقیق نشان داد که مهم ترین مضامین درباره خشونت اجتماعی و سیاسی علیه زنان است. در این رابطه برخی از کمپین ها و هشتگ ها، سبب بروز ناامنی ها در اجتماع و تأثیر عینی در جامعه بوده اند که مهم ترین آنها از نظر تعداد توئیت و ریتوئیت کمپین دختران خیابان انقلاب بود. بنا به اهمیت امنیتی و تأثیر فضای مجازی نظیر توئیتر، تحلیل مضامین توئیت ها نشان از خلأ اخبار، پست ها و توئیت های افراد مرتبط با کمپین ها و هشتگ ها بود.

Investigating Twitter campaigns of Violence Against Women

One of the most important topics that social networks -Twitter- have paid attention to is violence against women in Iran. The most important theoretical support in the emergence of these campaigns is the reflection of the texts about violence against women. One of the most important factors in the emergence of such waves is the important activists in the field of these social networks, who use their followers to reflect these contents. The most important campaigns in terms of the number of tweets and retweets was the "Girls of the Revolution" campaign. The aim of the research is to analyze the performance of Twitter in reflecting the content of violence against women in Iran based on the most important campaigns that have emerged in the last decade. This issue was analyzed based on the theoretical foundations of types of violence and networked movements. The research method is the content analysis of tweets and hashtags related to campaigns from 2016 to 2016. The research results showed that the most important themes are about social and political violence against women. In this regard, some campaigns and hashtags have caused insecurities in the society the most important of which was the campaign of the girls of Enghelab Street in terms of the number of tweets and retweets. the analysis of the themes of tweets showed the absence of news, posts and tweets of people related to campaigns and hashtags.

تبلیغات