اخلاق حرفه ای دادرسی های کیفری؛ رهیافت تطبیقی با نگاهی به برخی مقررات ایران، اصول بنگلور و بیانیه اخلاق قضائی دیوان کیفری بین المللی
آرشیو
چکیده
یکی از وظایف مهم دانشِ اخلاق حرفه ای، نقد حرفه هایی است که به رسمیت شناخته شده است. این رفتارهای اخلاقی با تأکید بر خودفرمانی، از آسیب، خسارت و سایر مشکلات قبل از وقوع آن ها پیشگیری می کنند. اشخاص ذینفع از صاحبان حرفه ای انتظار دارند که به تعهدات اخلاقی ملتزم و مسئولیت پذیر باشند و در مقابل، صاحبان حرفه نیز از دانش اخلاق انتظار دارند که به بیان نظام مند مسئولیت ها و تشخیص دقیق و حل اثربخش مسائل اخلاقی هر حرفه بپردازد. اخلاق موصوف در دو رهیافت منابع انسانی و سازمانی مطرح و توسعه یافته است که در تحلیل موضوعات و مسائل این پژوهش مورد تأمل واقع شده است. حال به منظور استقرار اخلاق در قضاء، علاوه بر مقررات، آموزش های مستمر بر اخلاقیات قضایی، افزایش شفافیت در فعالیت های محاکم و ترویج فرهنگ اخلاقی در سازمان ها می تواند موثر باشد. از این رو وجود مقررات ناظر بر وظایف قضات تنها به تسلط بر برخی جنبه های اخلاقی این حرفه کفایت نمی کند، بنابراین نیاز به رویکردها و برنامه مستقل برای تقویت اخلاق قضایی وجود دارد. در این مقاله، با ابتناء بر رویکرد مسئله محوری و با اشراف به آموزه های مسئله شناسی، از روش توصیفی-تحلیلی، بهره گیری از ابزار کتابخانه ای و مطالعه میان رشته ای و تجربه قضایی، بهره برداری شده است.“Professional Ethics in Criminal Proceedings”; A comparative approach with a focus on some regulations in Iran, the Bangalore principles, and the Judicial Ethics statement of the international criminal Tribunal.
One of the crucial tasks of professional ethics knowledge is to critique recognized professional practices. Ethical behaviors, emphasizing self-discipline, prevent harm, damage, and other issues before they occur. Stakeholders expect professionals to commit to ethical obligations and responsibilities, while professionals, in turn, anticipate ethical knowledge to systematically address ethical responsibilities in their profession and effectively solve ethical issues. Ethical considerations are explored through two approaches, human resources and organizational, in the analysis of the issues discussed in this research. The fundamental question of this article is which aspects of professional ethics are specific to adjudication? Do regulations governing some judicial responsibilities suffice? In establishing judicial ethics, in addition to regulations, what strategies can be proposed? This article, relying on a problem-solving approach and drawing on the principles of issue analysis, employs a descriptive-analytical method, utilizing library resources, interdisciplinary studies, and judicial experience., relying on a problem-solving approach and drawing on the principles of issue analysis,