بررسی مشروعیت فعالیت های موشکی کره شمالی در پرتو حقوق بین الملل
آرشیو
چکیده
فعالیت های موشکی کره شمالی به یک چالش بین المللی بدل شده است به نحوی که این دولت از سال 1984 تاکنون قریب به 180 آزمایش موشکی انجام داده است. اگرچه در حقوق بین الملل، تعهد معاهداتی بر ممنوعیت استفاده کشورها از توان موشکی وجود ندارد اما می توان در تعهدات غیرمعاهداتی از جمله قواعد عرفی و اصول کلی حقوقی، محدودیت هایی را برای فعالیت های موشکی کشورها قائل شد. درخصوص فعالیت های موشکی کره شمالی، شورای امنیت نقش مهمی را ایفا نموده است و از زمانی شورای امنیت به فعالیت های موشکی کره شمالی حساسیت نشان داد که با فعالیت های هسته ای عجین شد. شورای امنیت علاوه بر تحریم کره شمالی، از این کشور خواست تا به فعالیت های هسته ای و برنامه موشکی خود پایان دهد. البته درخصوص اقدامات شورای امنیت در مورد کره شمالی ابهام هایی وجود دارد اما درخصوص ممنوعیت یا محدودیت آزمایشات موشکی این دولت، قدر متیقن این است که محدودیت و تعلیق را می توان عناوین درخور دانست.A Study on North Korea Missile Activities under the Light of International Law
The Democratic People's Republic of Korea (“North Korea” or “DPRK”) missile activities have changed into an international challenge. North Korea has tested up to 180 different types of missiles since 1984. Although no conventional rule prohibits States from missile testing, some customary rules and general principles of law frame testing behaviours and impose limitations on it. In respect of North Korea's missile tests, UN Security Council has taken a prominent role and since the Security Council becomes sensitive to North Korea's nuclear activities, its focus on its missile tests has increased. In addition to imposing sanctions, the Security Council acts with ambiguity in respect of suspending or prohibiting DPRK missile program. By overall analyzing the issued resolutions what we reached is that the true intention of UNSC is to limit and suspend the DPRK missile program rather than prohibiting it.