کلید واژه ها: مسؤولیت آخذ بالسوم قانون فقه نظریه های حقوقی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۲۷ - ۴۰
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۶

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۱

چکیده

آخذ بالسّوم که گیرنده مال موضوع معامله هنگام انعقاد آن است، در صورتی که مالی را به منظور ارزیابی و آزمایش، از دیگری بگیرد تا به اوصاف و خصوصیاتش پی ببرد و چنانچه پسندید خریداری کند، آن گاه که بدون تعدّی و تفریط در دستش تلف، ناقص یا معیوب شود، آیا فرض را بر امین بودن گیرنده گذاشته و در نتیجه فقط در صورت تعدّی و تفریط او را ضامن می دانیم یا مطلقاً حکم بر ضمان او می نماییم؟ در این نوشتار، بر آن هستیم که ضمن تبیین لغوی، اصطلاحی و عنصرشناسی اصطلاح آخذ بالسّوم، به تقریر و تشریح استدلال های مشهور فقهای امامیه و حقوقدانان شهیر ایران پرداخته و ضمن تحلیل آرای آنان، بررسی کنیم که آیا عنوان فوق، موجب مستقلی برای ضمان می باشد؟ و آیا عنوان مذکور، در قانون مدنی ایران مطرح و احکام آن بیان گردیده است؟ در پایان بررسی خواهیم نمود که آیا اخذ بالسوم، قاعده ای فقهی است یا خیر؟

Liability of Goods Obtainer in Shiite Fiqh, Civil Code and Iranian Legal Doctrines

Goods obtainer is one who obtains the goods or samples at the time of conclusion of contract from the other party for examiningand testing. After that if he/she is happy with the result, he/she may decide to buy it. When he obtains the goods, if any defect or damage may be done to the goods, is he/she legally liable? Is it right to presume him/ her as a trustee? Or is it better to regard him absolutely liable? This paper intends to explain the terms and elements of the term “goods obtainer”. Then it will review the arguments of the famous Shiite jurists and Iranian lawyers. While reviewing these arguments, the paper deals with the question whether “goods obtainer” is an independent cause for liability? Does Iranian Civil Code deals with this term? At the end, it will be discussed whether the goods obtainer is a rule of Fiqh?

تبلیغات