نقد یک رای، در زمینه مطالبه زیان ناشی از تأخیر در پرواز
آرشیو
چکیده
تردیدی در این نکته نیست که تأخیر شرکت های هواپیمایی در انجام به موقع پروازها زیان آفرین بوده و موجب مسؤولیت مدنی این شرکت ها می شود؛ اما در عرف جامعه این گونه از زیان ها آن اندازه بدیهی و عادی دیده می شوند که کمتر کسی به دنبال مطالبه آنها می رود. این موضوع سبب شده تا اندیشه های حقوقی و طبعا رویه قضایی نیز مجال پرداختن به چگونگی اعمال قواعد عمومی مسؤولیت مدنی در این حوزه را نداشته باشد. با این حال، نگارنده به تازگی از پرونده ای آگاه شد که در آن شخصی که از تأخیر شرکت هواپیمایی به ستوه آمده بود در دادخواستی خواستار مطالبه زیانش شد. غریب بودن مطالبه خسارت تاخیر در پرواز سبب شده تا دادرس در تشخیص مقررات داخلی و بین المللی حاکم بر موضوع به اشتباه افتاده و به ناچار به گفته خواهان اعتماد کند. در نوشتار پیش رو به نقد و تحلیل این رأی می پردازیم.Review of a Verdict
There is no doubt in the fact that delays in timely flights of Airlines is harmful and leads to the civil liability of those companies, but in society's costume, such losses are seen as inevitable and normal that there are few people who demand them. This has caused the legal thoughts and judicial procedures not tonaturally discuss the way of appliance of general rules of civil liability in this area. Nonetheless, the author recently faced a case in which a person, who was tired of delays of an airline, demanded his lossduring a petition; the strangeness of demanding the loss of delay in flight, misled the judge in distinguishing the domestic and international regulations related to the issue and inevitably relied on what the plaintiff of claim declared. The aforementioned verdict is reviewed and analyzed in the current article.