مقایسه سبک های هویتی و سبک های دلبستگی در نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار شهر قم
آرشیو
چکیده
مقدمه و هدف: بزهکاری در دوران نوجوانی از الگوهای رفتاری نابهنجار است که روند طبیعی زندگی نوجوان و اطرافیان را با آسیب جدی مواجه می سازد. این پژوهش با هدف مقایسه سبک های هویتی و سبک های دلبستگی در نوجوانان بزهکار و غیربزهکار شهر قم انجام شد. روش شناسی پژوهش: پژوهش توصیفی-مقطعی و از نوع علّی-مقایسه ای (پس رویدادی) بود. تمامی نوجوانان بزهکار ساکن در کانون اصلاح و تربیت و همچنین، نوجوانان عادی شهر قم در سال 1402 جمعیت آماری پژوهش را تشکیل دادند، که از بین آن ها با روش نمونه گیری در دسترس تعداد 60 نفر (30 نوجوان بزهکار و 30 نوجوان عادی) انتخاب و به پرسشنامه سبک های هویت (برزونسکی و همکاران، 2013) و پرسشنامه سبک های دلبستگی (کولینز و رید، 1990) پاسخ دادند. داده ها در دو سطح آمار توصیفی، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی LSD با SPSS نسخه 26 تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد بین نمرات هویت اطلاعاتی، هنجاری، سردرگم/اجتنابی و هویت متعهد در دو گروه نوجوانان از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین، میانگین نمرات دو گروه در دلبستگی ایمن، اجتنابی و دوسوگرا/اضطرابی از نظر آماری تفاوت معناداری داشت. نتایج آزمون تعقیبی LSD حاکی از پایین بودن هویت متعهد و اطلاعاتی و دلبستگی ایمن در نوجوانان بزهکار در مقایسه با نوجوانان عادی و بالاتر بودن استفاده نوجوانان بزهکار از دلبستگی ناایمن و دشواری در هویت یابی (اجتنابی و هنجاری) بود. نتیجه گیری: نتایج پژوهش بر لزوم توجه روزافزون کارشناسان و مسئولین حوزه بهداشت روانی-اجتماعی به نقش سبک هویت و دلبستگی در پیشگیری از آسیب پذیری های روانی-اجتناعی در دوران نوجوانی تأکید دارد.Comparison of Identity Styles and Attachment Styles in Delinquent and Non-Delinquent Teenagers in Qom
Introduction and goal: Delinquency during adolescence is one of the abnormal behavior patterns that seriously harms the normal life of the adolescent and the people around him. This research was conducted with the aim of comparing identity styles and attachment styles in delinquent and non-delinquent teenagers in Qom city. Research methodology: The research was descriptive-sectional and causal-comparative (post-event). All the delinquent teenagers living in the correctional center as well as the normal teenagers of Qom city in 2023 formed the statistical population of the research, among them, 60 people (30 delinquent teenagers and 30 normal teenagers) were selected by the available sampling method, and in addition to questionnaire of identity styles (Brzezunski et al., 2013) and the attachment style questionnaire (Collins and Reed, 1990). The data were analyzed in two levels of descriptive statistics, analysis of variance and LSD post hoc test with SPSS version 26. Findings: The results showed that between the scores of informational identity, normative identity, confused/avoidant identity and committed identity in two groups of teenagers from statistically, there is a significant difference. Also, the mean scores of the two groups in secure, avoidant and ambivalent/anxious attachment were statistically significantly different. The results of the LSD follow-up test indicated that delinquent teenagers had a low level of committed and informational identity and secure attachment compared to normal teenagers and that delinquent teenagers used insecure attachment and difficulty in identification (avoidant and normative). Conclusion: The results of the research emphasize the need for the increasing attention of experts and officials in the field of mental-social health to the role of identity and attachment style in preventing mental-decisional vulnerabilities in adolescence.