نقش پیش بینی کننده ذهن آگاهی و کارکرد خانواده در شکست تحصیلی دانش آموزان
آرشیو
چکیده
مقدمه و هدف: مشکلات تحصیلی و عدم موفقیت در تحصیل با پیامدهای متعددی همراه است و می تواند دانش آموزان را در زمینه فرایندهای آموزشی و شغلی با دشواری مواجه سازد. لذا این پژوهش با هدف پیش بینی شکست تحصیلی براساس ذهن آگاهی و کارکرد خانواده در دانش آموزان انجام شد. روش شناسی پژوهش: پژوهش توصیفی-مقطعی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه اول شهرستان سرپل ذهاب در سال 1402 بود که با روش نمونه گیری در دسترس و با توجه به فرمول تعیین حجم نمونه پلنت (n=50+8m) تعداد 200 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه شکست تحصیلی (کانروی و همکاران، 2002)، ذهن آگاهی (بائر و همکاران، 2006) و کارکرد خانواده (اپشتاین و همکاران، 1982) استفاده شد. تحلیل داده ها با روش های آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با نرم افزار spss انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد بین ذهن آگاهی و هر یک از مؤلفه های آن شامل مشاهده گری، توصیف بدون برچسب، عملکرد همراه با آگاهی، پذیرش بدون قضاوت و عدم واکنش با شکست تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد (05/0P<). همچنین این رابطه بین کارکرد خانواده و هر یک از مؤلفه های آن شامل حل مسأله، ارتباط، نقش ها، همراهی عاطفی، آمیزش عاطفی، کنترل رفتار و عملکرد کلی با شکست تحصیلی در دانش آموزان منفی و معنادار بود (05/0P<).نتیجه گیری: با توجه به پیامدهای منفی و گسترده شکست تحصیلی و نقش مهم فرایندهای روانشناختی و نهاد خانواده در ابعاد مختلف زندگی دانش آموزان به ویژه زندگی تحصیلی آنان، لازم است مسئولان بهداشت روان و روانشناسان تربیتی به این مسئله توجه ویژه ای داشته باشند.The Predictive Role of Mindfulness and Family Functioning in Students' Academic Failure
Introduction and goal: Academic problems and lack of success in education are associated with many consequences and can make students face difficulties in the field of educational and career processes. Therefore, this research was conducted with the aim of predicting academic failure based on mindfulness and family functioning in students.Research methodology: The research was descriptive-cross-sectional and correlational. The statistical population of the research included all male students studying in the first secondary level of Sarpol Zahab city in 2023, which with the available sampling method and according to the formula for determining the sample size of the plant (n=50+8m) the number 200 people were selected as samples. To collect data, academic failure questionnaire (Conroy et al., 2002), mindfulness (Baer et al., 2006) and family functioning (Epstein et al., 1982) were used. Data analysis was done with descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and multiple regression with spss software.Findings: The results showed that there is a negative and significant relationship between mindfulness and each of its components, including observation, description without labels, performance with awareness, acceptance without judgment, and non-reaction with academic failure (P<0.05). Also, this relationship between family function and each of its components including problem solving, communication, roles, emotional companionship, emotional intercourse, behavior control and overall performance with academic failure in students was negative and significant (P<0.05).Conclusion: Considering the negative and widespread consequences of academic failure and the important role of psychological processes and the institution of the family in various dimensions of students' lives, especially their academic lives, it is necessary for mental health officials and educational psychologists to pay special attention to this issue.