آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۰

چکیده

متن

یکم: جایگاه ولایت و رهبرى
پس از «توحید» و «نبوّت» مهم‏ترین مسأله سرنوشت ساز در زندگى فرهنگى، سیاسى انسان‏ها «ولایت و رهبرى» است.
اصولاً این سه مسأله، از یکدیگر تفکیک‏ناپذیر است؛ «توحید» و «قیامت»، اصل مشترک تمام ادیان آسمانى است که بدون «بعثت انبیا» قابل فهم و درک نیست و رهنمودهاى رسالت نیز بدون قبول «امامت» از سوى مردم، اجرا شدنى نیست و بدون آن پیام آسمانى توحید، عقلانیت بشر و عینیّت جامعه را فتح نمى‏کند. جهان آفرینش، آفریده خداست و قدرت او بر زمین و زمان و همه هستى احاطه دارد و او باید بر عرش قلب‏ها و اریکه قدرت‏ها حکومت کند.
«پیامبران» سفیران و منادیان شایسته و برگزیده اویند که آمدند بشر را به سوى او فراخوانند تا خدا بر جهان حکومت کند. امامانِ اهل بیت علیهم‏السلام نمایندگان خدا و جانشینان پیام‏آوران و مجریان احکام اویند. و پس از ختم نبوّت و پایان یافتن جریان وحى آسمانى، بشریت بدون شناخت و اطاعت از حجّت خدا، راهى به سوى خداوند ندارد.
دوم: آینه‏داران توحید
مهم‏ترین ویژگى پیشوایان معصوم علیهم‏السلام پیوند آنان با مقام قدس رُبُوبى است. و همین ارتباط است که ریشه و اساس جایگاه و نقش آنان در نظام تکوین و تشریع را روشن مى‏کند. در قرآن و سنّت نبوى و سخنان خود آن بزرگواران، با تعبیرهایى همچون:
1. وجه اللّه، 2. عین اللّه، 3. ید اللّه، 4. ولىّ اللّه، 5. حجّة اللّه، 6. صفىّ اللّه، 7. امین اللّه، 8. ثار اللّه، 9. خلیفة اللّه، 10. حبل اللّه. از آن بزرگواران ـ پیامبران و امامان علیهم‏السلام ـ یاد شده است.
در زیارت حضرت ابا محمّد امام حسن عسکرى علیه‏السلام همین «پیوند الهى» نقطه‏هاى آغازین زیارت‏نامه آن امام همام است:
السّلام علیک یا مولاى یا ابا محمّد الحسن بن علىّ الهادى المهتدىّ و رحمة‏اللّه و برکاته.
السّلام علیک یا ولىّ اللّه و ابن اولیائه.
السّلام علیک یا حجّة اللّه و ابن حُججه.
السّلام علیک یا صفىّ اللّه و ابن اصفیائه.
السّلام علیک یا خلیفة اللّه و ابن خلفائه و ابا خلیفته...
در این تفکّر، امامت و رهبرى امّت اسلامى همچون «نبوّت» منصبى آسمانى است نه زمینى، گزینش از بالا به پایین است نه انتخاب از پایین براى بالا.
ما براى خدا توان انتخاب و تعیین نماینده نداریم، وظیفه ما شناخت افراد برگزیده او و پیوند و حمایت و یارى آنان در اجراى دستورات خداست.
سوم: تربیت و امامت
لازم‏ترین اقدام فرهنگى در جوامع اسلامى، آموزش و پرورشِ ایمان، اخلاق و رفتار جامعه بر اساس مبانى توحیدى، ارزش‏هاى پیامبران و هماهنگى با خطّ «امامت» است.
تربیت دینى، آموزش معارف قرآن و اهل بیت، روشنگرى و دفاع از این اندیشه‏ها و شبهه‏زدایى و تقویت باورهاى اسلامى، کارى تشریفاتى در حدّ آشنایى با آداب و فرهنگ عامّه نیست که براى هر ملّت و کشور، آداب و رسومى است و فرزندان آن ملّت باید با آداب، سنن، ادبیات و اطلاعات عمومى مربوط به کشور خویش آشنا باشند.
شناخت مبانى عقیدتى و تقویت باورهاى توحیدى، آب حیات زندگى انسانى و شرط اوّل استقرار عدالت و آزادى و رعایت اخلاق و برابرى و برادرى است.
تبلیغ و ترویج و آموزش و پرورش جامعه بر اساس عقاید دینى، اقدامى از باب مصلحت و مفید بودن این اندیشه‏ها در زندگى اجتماعى نیست؛ بلکه این معارف، حقایق جهان هستى است که هرکس چشم داشته باشد، در متن خلقت با آن رو به رو مى‏شود. و هرکس چشم بر هم نهد و آن را نبیند، یا آن را انکار کند، به اعتبار خدا و پیامبران و امامان و قوانین الهى در نظام خلقت و عدل و قیامت خدشه‏اى وارد نیاورده، بلکه خود و نزدیکان خویش را گرفتار نابینایى و محرومیت کرده است. انسان خردمند نمى‏تواند نسبت به این مسائل سرنوشت ساز بى‏توجّه و بى‏تفاوت باشد و مشعل‏هاى فروزان الهى را نادیده بگیرد!
یکى از سخنان عمیق و قرآنى امام حسن عسکرى علیه‏السلام تحلیلى است که در این زمینه بیان فرموده و ضمن نامه‏اى به اسحاق بن اسماعیل نیشابورى نوشته است:
«هان! اى اسحاق! به طور یقین بدان، هرکس از این دنیا در حال کورى برون رود، در آخرت کور و گمراه‏تر خواهد بود.
به راستى اى فرزند اسماعیل! نابینایى چشم‏ها مورد نظر نیست، بلکه کورى دلهاى نهفته در سینه‏ها مورد نظر است. چون خداوند در کتاب استوار خویش از زبان ستمگر نقل فرموده که چنین مى‏گوید:
«رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنى اَعْمى وَ قَدْ کُنْتُ بَصیراً قالَ کَذلِکَ اَتَتْکَ ایاتُنا فَنَسیتَها وَ کَذلِکَ الْیَوْمَ تُنْسى»1
چه آیه‏اى بزرگتر از حجّت خدا بر آفریدگانش و امین خدا در شهرهاى او، و گواه خدا بر بندگانش، پس از پدران قبلى او که برخى پیامبران الهى بودند و برخى اوصیاى آنان، سلام و رحمت خدا بر همه باد.»2
در ادامه همین نامه، امام عسکرى علیه‏السلام فرموده است:
«خداوند از باب فضل و احسان خویش فرائضى را بر شما واجب کرده است، نیازى به کار شما ندارد؛ بلکه این فرائض از باب رحمتِ توحیدى اوست تا پاک از ناپاک بازشناخته شود و آنچه در سینه دارید، بیازماید و آنچه در دل دارید، خالص و ناب الهى شود؛ باشد که به سوى رحمت او سبقت گیرید و به درجات متفاوت خود در بهشت او برسید.
خداوند، حجّ و عمره و برگزارى نماز و پرداخت زکات و روزه‏گرفتن و ولایت را بر شما واجب کرده است.
خداوند براى شما دربى گشوده که بدان به دیگر فرائض او راه مى‏یابید و آن را کلید راه خویش قرار داده است؛ اگر محمّد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم و اوصیاى او از فرزندانش نبودند، همچون حیواناتْ حیران و سرگردان بودید و هیچ کدام از فرائض او را نمى‏شناختید. و آیا جز از راه دروازه باید وارد شهر شد؟»3
چهارم: وظیفه امت
امّت اسلامى در برابر عترت رسول خدا و پیشوایان برگزیده الهى، وظایفى سنگین ولى شیرین و دلنشین بر عهده دارد؛ که فهرست‏وار بدان اشاره مى‏شود:
1. معرفت، 2. اطاعت، 3. مودّت، 4. ولایت، 5. نصرت، 6. پرداخت خمس، 7. زیارت، 8. فرستادن صلوات و سلام، 9. احترام و بزرگداشت، 10. حمایت و نصیحت به معناى خیرخواهى.
براى هرکدام از این «وظایف»، مستندات و مدارک فراوان در قرآن و سنّت وجود دارد که در این مقاله، جاى توضیح و تفصیل نیست و شایسته است عالمان بزرگوار بر اساس قرآن، سنّت، عقل، اجماع و منابع فقهى، وظایف امّت اسلامى را در برابر امامت و امامان معصوم علیهم‏السلام و رهبران عادل مشخّص کنند و به صورت اجتهادى، این مباحث را تدریس و تدوین کنند.
این نشریه و این ویژه‏نامه و امثال آن مى‏تواند گامى بسیار کوچک در زمینه شناخت این وظایف بسیار بزرگ و مقدّس باشد و پرسش‏هاى لازم را فرادید دانشوران قرار دهد. ان‏شاءاللّه
پنجم: ستم بر امامت و رهبرى
ستم بر امامان و رهبرى، تنها به غصب خلافت نیست که این، در روزگاران گذشته انجام شده است. امروز هم غصب، اعراض، غفلت، بى‏تفاوتى، حمایت از رهبرى ظالمانه، همکارى در سلطه اشرار بر امّت اسلامى و کتمان امامتِ حق و حقّ امامان از مسائلى است که در جوامع بشرى و در میان امت اسلامى نمونه‏هاى فراوان دارد.
توجیه، تبلیغ و زمینه سازى براى سلطه کفّار و اشرار بر بلاد اسلامى و همکارى و تعاون با آنان در هجوم فرهنگى، اقتصادى و سیاسى از مصادیق امروزین ستم بر امامان معصوم و امّت اسلامى است.
اصولاً «رهبرى و حکومت»، دو نوع بیشتر نیست؛ یا امامتِ امامان حق است یا رهبرى و حکومتِ ائمّه جور. هرگونه کارمندى و کارگزارى براى دولت حق که طبق قانون خدا و حکومت انبیا حکومت کند، اقدامى ارزشى و کسب درآمد از آن و استخدام و پذیرش پُست و سمت در آن، عبادت و خدمت به امّت است. برعکس، هرگونه قبول پُست و سمت و همکارى و تعاون در دولت‏هاى جور ـ بدون همآهنگى با رهبرى الهى و حکومت حق ـ در شمار راه‏هاى درآمد حرام، شغل حرام، معصیت خدا و سبب پایمال شدن حق و احیاى باطل شناخته مى‏شود.
امام صادق علیه‏السلام فرموده است:
«... فأحدى الجهتین من الولایة، ولایة وُلاة العدل الذین امر اللّه بولایتهم و تولیتهم على‏الناس و ولایة ولاته و ولاة ولاته الى ادناهم باباً من ابواب الولایة،... فوجه الحلال من الولایة، ولایة الوالى العادل الذى امر اللّه بمعرفته و ولایته و العمل له فى ولایته و ولایة ولاته و ولاة ولاته بجهة ما امر اللّه به الوالى العادل بلا زیادة فیما انزل اللّه به ولا نقصان منه و لا تحریف لقوله، و لا تعدٍّ لأمره الى‏غیره.
فاذا صار الوالى والى عدلٍ بهذه الجهة فالولایة له والعمل معه و معونته فى ولایته و تقویته حلال مُحَلَّل، و حلال الکسب معهم و ذلک أنّ فى ولایة والى العدل و وُلاته احیاء کّل حقّ و کلّ عدل و اماتة کلّ ظلم و جور و فساد، فلذلک کان السّاعى فى تقویة سلطانه والمعین له على ولایته ساعیاً الى طاعة اللّه مُقَوِّیاً لدینه...»4
امام صادق علیه‏السلام در این حدیث شریف «ولایتِ والیان جائر» را سبب پایمال شدن همه جانبه حق، احیاى همه جانبه باطل، پیدایش ظلم و جور و فساد و حتى سبب ابطال کتب آسمانى، قتل پیامبران الهى و مؤمنان، هدم مساجد و تبدیل قوانین الهى و احکام او مى‏داند و همکارى در نظام‏هاى ظلم و جور و کارگزارى و کارمندى این گونه دولت‏ها را، حرام و درآمد از راه آن را نامشروع و در موارد ضرورى، در حدّ خوردن خون و مردار، جایز مى‏شمارد.
ششم: خفقان سیاسى در عصر امام
پس از امیرمؤمنان علیه‏السلام و در عصر سلطه امویان و عباسیان بر جامعه اسلامى، تاریخ اسلام کمتر فضاى آزادى و عدالت به یاد دارد و همیشه تازیانه و شمشیر فرا روى پاسداران حق و عدالت بوده است و امام عسکرى علیه‏السلام و امامانِ حق همگى تحت دشوارترین شرایط پلیسى زیر قرار گرفته‏اند:
1. تبعید امام.
2. زندان و بازداشت‏هاى مکرّر امام.
3. زندان در زندان و اعزام جاسوس به درون زندان براى کسب اطلاعات بیشتر از یاران امام.
4. بازرسى‏هاى گاه و بیگاه منزل امام.
5. احضار مرتّب حضرت ( دوشنبه و پنجشنبه‏ها).
6. انداختن امام در جایگاه ویژه نگهدارى درّندگان.
7. اجبار به زین کردن و سوار شدن بر اسب سرکش و چموش.5
8. برنامه ریزى براى کشتن امام در سفر، از سامرّا به کوفه، توسّط سعید حاجب.
9. ممنوعیت از هرگونه ملاقات.
10. القابى همچون: «الرّجل»، «فقیه»، «عالم»، «الأخیر».
11. تعقیب یاران و دوستان.
12. بازداشت خانواده، خادمان و کنیزان حضرت پس از شهادت.
13. پنهان داشتن تولّد فرزند.
14. میزان بالاى مکاتبات بین امام و یاران.
15. جاسازى نامه در میان عصا و...
16. استشهاد عمومى و مدرک سازى از سوى خلیفه، مبنى بر اینکه امام به مرگ طبیعى از دنیا رفته است.6
17. مسلّط کردن بى‏رحم‏ترین والیان همچون «موسى بن بُغا» بر شهر مقدّس قم.
18. لاک و مهر اموال و جست و جوى فرزند امام، قبل از برداشتن جنازه حضرت.
19. پنهان داشتن نام و شخص «امام مهدى» از یاران نزدیکى همچون ابوالأدیان بصرى.
20. رعب و وحشت مردم از هرگونه ارتباط و گفت و گو با امام.
موارد فوق، همه شواهد سلطه ستم از یک سو و صبر و استقامت امام حسن عسکرى علیه‏السلام از سوى دیگر است.
هفتم: ویژگى‏هاى امام علیه‏السلام
محدّث بزرگوار، شیخ صدوق قدس‏سره در کتاب ارزشمند خصال، حدیثى را از امام صادق علیه‏السلام نقل کرده که فرموده است:
ده خصلت از صفات و ویژگى‏هاى امام است:
1. از گناه و خطا، مصون است.
2. تصریح به نام وى از سوى پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم رسیده است.
3. از همه مردم، دانشمندتر است.
4. از همه مردم، پرهیزگارتر است.
5. به تفسیر قرآن از همه داناتر است.
6. امام قبلى به «پذیرش امامت» وى توصیه کرده است.
7. معجزه و دلیل بر «امامت» وى وجود دارد.
8. چشمش مى‏خوابد، ولى دلش بیدار است.
9. سایه ندارد.
10. از پشت سر، مانند پیش رو، مى‏بیند.7
تحقیق در این ویژگى‏ها و انطباق آن با زندگى هرکدام از چهارده معصوم علیهم‏السلام ـ از جمله امام حسن عسکرى علیه‏السلام ـ از خلأهاى پژوهشى امروز است که باید پاسداران «فرهنگ عترت» ابعاد گوناگون امامت معصوم و غیر معصوم را تبیین کنند و زمینه را براى ظهور منجى نهائى بشر و شناخت حقّ و باطل، فراهم آورند.ان‏شاءاللّه
هشتم: محورهاى پژوهش
در رابطه با معصومان علیهم‏السلام ـ به ویژه امام حسن عسکرى علیه‏السلام ـ کلیدهاى پژوهشى فراوانى وجود دارد و تحقیق در محورهاى زیر، مى‏تواند ابعاد بیشترى از زندگى آن بزرگواران را روشن سازد:
1. یاران نزدیک امام.
2. آثار مکتوب امام.
3. وکلا و کارگزاران امام در شهرها و چگونگى ارتباط و سازماندهىآنان.
4. قیام‏هاى عصر امام.
5. رقباى سیاسى امام (خلفاى عبّاسى).
6. رقباى فرهنگى امام (رؤساى مذاهب و فِرَق).
7. مذاهب و فِرَق اسلامى در عصر امام.
8. چهره‏هاى تاریخى مورد تأیید امام.
9. چهره‏هاى تاریخى مردود از نظر امام.
10. کرامات امام.
11. زندان‏ها، هم‏بندها و زندان‏بانان امام.
12. خانواده، کنیزان و خادمان امام.
13. چهره‏هاى برجسته علوى در عصر امام.
14. فضاى فرهنگى عصر امام.
15. نظام اقتصادى عصر امام.
16. قلمرو نفوذ اجتماعى امام.
17. برنامه روزانه، هفتگى و مداوم امام.
18. وزراء و کارگزاران برجسته عصر امام.
19. بودجه فعالیت‏هاى اجتماعى امام.
20. رهنمودهاى بهداشتى و درمانى امام.
21. سال‏شمار و ماه‏شمار زندگى امام.
22. برادران و خواهران امام.
23. چگونگى شهادت امام.
24. تاریخچه مرقد امام.
25. کتاب‏شناسى و مقاله‏شناسى امام.
26. تقیّه و امر به معروف در عصر امام.
27. آثار شاگردان امام.
28. نظام آموزشى عصر امام.
29. مبانى اندیشه امام.
30. ویژگى‏هاى اخلاقى امام.
31. سفرها و هجرت‏هاى امام.
32. ویژگى‏هاى عبادى امام.
33. آثار حدیثى پدید آمده در عصر امام.
بحمدالله بخش کوچکى از این مباحث، در این ویژه‏نامه آمده است؛ ولى جاى بسیارى از مسائل هنوز در این میدان، خالى است که همّت والاى اهل تحقیق را مى‏طلبد!
والسّلام
سردبیر
پى‏نوشت‏ها:
1. طه / 125 و 126.
2. تحف العقول، با تصحیح محدّث عالى‏قدر على‏اکبر غفارى، ص 484، انتشارات جامعه مدرّسین.
3. همان، ص 485.
4. همان، ص 332.
5. روضة‏الواعظین محمّد بن فتّال نیشابورى، ص 248 و 249.
6. همان، ص 251.
7. خصال صدوق، انتشارات علمیه اسلامیه، ص398.

تبلیغات