اثر آموزش بر نابرابری توزیع درآمد در استان لرستان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
یکی از اهداف اقتصادی دولت ها کاهش نابرابری توزیع درآمد است. بنابراین شناخت عوامل و متغیرهای تأثیرگذار بر نابرابری توزیع درآمد پیوسته مورد نظر سیاست گذاران اقتصادی بوده است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش بر نابرابری توزیع درآمد در استان لرستان طی دوره 1398- 1365 با بهره گیری از الگوی خود رگرسیون با وقفه های توزیعی (ARDL) می باشد. در این پژوهش تعداد دانش آموختگان مقطع متوسطه و آموزش عالی و تعداد مهارت دیدگان موسسه های فنی و حرفه ای به عنوان شاخص های آموزش انتخاب شده اند. بر اساس نتایج بدست آمده، تعداد دانش آموختگان مقطع متوسطه و آموزش عالی با وقفه دوم خود دارای تأثیر منفی و معنادار بر نابرابری توزیع درآمد داشته است. تعداد مهارت دیدگان موسسه های فنی و حرفه ای در زمان جاری به همراه وقفه دوم خود، دارای تاثیر منفی معنادار با نابرابری توزیع درآمد داشته است. همچنین متغیرهای بیکاری در زمان جاری، تولید ناخالص داخلی در زمان جاری و تورم در وقفه های اول و دوم خود، تاثیر منفی و معنادار، بر نابرابری توزیع درآمد داشته اند. بنابراین توصیه می شود موسسه های فنی و حرفه ای با گسترش دوره ها و رشته های گوناگون کاربردی، شهریه های مقرون به صرفه تر به افزایش جذب کارآموزان اقدام نمایند.یکی از مهم ترین مسائل جامعه بشری که با پیدایش علم اقتصاد مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفته، مساله نابرابری توزیع درآمد است. نابرابری توزیع درآمد به دلیل اینکه بخش مهمی از عدالت اجتماعی و اقتصادی است، و اهمیت بسیاری در اقتصاد بخش عمومی دارد (دی ملو و تیامینگسون ،2006). نابرابری توزیع درآمد در بلندمدت منجر به مشکلاتی مانند فقر، نارضایتی اجتماعی، بی ثباتی سیاسی، به خطر افتادن امنیت سرمایه ها، بی اعتمادی مردم به دولت، کاهش مشروعیت و اعتبار دولت در جامعه می شود (شالتگر و ودر ،2014). بنابراین نه تنها در سطح ملی بلکه باید در سطح جهانی در ارتباط با مساله نابرابری در توزیع درآمد بحث کرد (روگر و ماریویجک ،۲۰۱۴ کاسلا، ژانگ ، ۲۰۰۸،The effect of education on the of income inequality distribution in Lorestan province
One of the Economic Goals of Governments is to Reduce the Inequality of Income Distribution. Therefore, knowing the factors and variables influencing the inequality of continuous income distribution has been desired by economic policy makers. The purpose of this research is to investigate the effect of education on the inequality of income distribution in Lorestan province during the period of 1986-2019 by using the model Auto Regressive distributed Lag. In this research, the number of secondary and higher education graduates and the number of technical and professional institutes have been selected as indicators of education. Based on the results obtained, the number of secondary and higher education graduates has had a negative and significant impact on the inequality of income distribution with its second break. The number of skilled workers in technical and professional institutions in the current time along with its second break has a significant negative relationship with the dependent variable. Also, the variables of current unemployment, current gross domestic product and inflation in their first and second intervals have a negative and significant relationship on the inequality of income distribution. As these results show that with the increase in the number of graduates of technical and professional institutions, assuming that other explanatory variables remain constant, it can be expected that the inequality of income distribution will decrease in the short term. In the long term, the number of secondary and higher education graduates and the number of technical and professional institutes, unemployment, inflation and gross domestic product have had a negative impact on the inequality of income distribution. Therefore, it is recommended that technical and professional institutes increase the recruitment of trainees by expanding various applied courses and fields, more affordable tuition fees.