آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹

چکیده

با توجه به اهمیت و جایگاه بازاریابی الکترونیکی در ارتقاء جایگاه بخش کشاورزی، در پژوهش پیش رو، راهبردهای لازم برای توسعه بازاریابی الکترونیک محصول های کشاورزی در شهرستان خر م آباد شناسایی و معرفی شدند. به منظور دستیابی به هدف های پژوهش، و با استفاده از روش طوفان ذهنی، همه ی نقطه های ضعف، قوت، تهدید، و فرصت ها در بازاریابی الکترونیکی بخش کشاورزی این شهرستان از 52 نفر از متخصصان فعال در بخش کشاورزی در سال 1400گرد آوری شد. نتایج کلی بدست آمده از تحلیل ماتریس SWOT نشان می دهد که راهبرد توسعه بازاریابی الکترونیک محصول های کشاورزی از نوع محافظه کارانه است. از این رو پیشنهاد و تاکید می شود که بانک کشاورزی، به عنوان بانک عامل برای حمایت از بخش کشاورزی، اعتبارهایی خاص و مشخص به منظور توسعه و حمایت از بازاریابی الکترونیک محصول های کشاورزی تخصیص دهد. همچنین، تخصیص بخشی از منبع های صندوق توسعه ملی به منظور ارتقاء سطح بازاریابی الکترونیک محصول های کشاورزی از دیگر پیشنهادهای کاربردی به شمار می آید. همچنین سازمان های مرتبط با تجارت الکترونیک و بخش خصوصی، ساز و کار سامانه های بازاریابی الکترونیک محصول های کشاورزی را بازبینی و راهکارهای عملی و اجرایی نوین و مبتنی بر فناوری های به روز در جهت توسعه این نوع فعالیت بازاریابی را ارائه کنند.

Exploring Strategies for Advancing Electronic Marketing in the Agricultural Sector in Lorestan Province: A Case Study of Khorramabad City

Acknowledging the significance of electronic marketing in enhancing the agricultural sector's position, this study aimed to identify and introduce necessary strategies for developing electronic marketing of agricultural products in Khorramabad city. To achieve research goals, a brainstorming method was employed to gather inputs on the strengths, weaknesses, threats, and opportunities within the electronic marketing landscape from 52 experts active in the agricultural sector in 2021. The general results of the SWOT matrix analysis revealed a conservative approach in the development strategy for electronic marketing of agricultural products. As a practical recommendation, it is suggested that Keshavarzi Bank, an operational bank supporting the agricultural sector, allocate dedicated and separate credits to foster and support the electronic marketing of agricultural products. Additionally, allocating a portion of the resources from the National Development Fund is proposed as another viable measure to enhance the level of electronic marketing for agricultural products. Furthermore, it is recommended that organizations involved in electronic trade, as well as the private sector, review the mechanisms of electronic marketing systems for agricultural products. Implementing new practical solutions based on up-to-date technologies is crucial to the development of this marketing activity.

تبلیغات