حفاظت و مرمت یک جلد لاکی قاجاری؛ گزارشی از فرآیند اجرا
آرشیو
چکیده
نقاشی های لاکی علاوه بر ارزش تاریخی ارزش زیبایی شناختی نیز دارند و بسته به فرهنگ جامعه نقوش و مواد آن می تواند متغیر باشد؛ از این رو بررسی این نوع آثار می تواند اطلاعات مفیدی درباره شناخت فرهنگ، اقتصاد، فناوری و مواد بومی اقوام مختلف در اختیار مخاطبین قرار دهد. نقاشی های لاکی ارزشمند و نیازمند اقدامات حفاظتی هستند و بر این اساس هدف از این گزارش ارائه فرآیند حفاظتی صورت گرفته بر روی یک جلد لاکی (روغنی)، مربوط به دوره قاجار است که بررسی اولیه گویای نیاز به استحکام بخشی جدا کردن چرم ناحیه عطف جلد پاکسازی و تمیز کاری چرکی و آلودگی سطحی وصالی بازسازی گوشه های جلد بوم سازی بسترسازی موزون سازی رنگی و در نهایت پوشش دهی نهایی است. بدین منظور از پلکستول ۵ درصد جهت استحکام بخشی از ترکیب خمیر کاغذ تیشو به همراه ژلاتین و افزودن پودر مل به عنوان بتونه جهت بازسازی گوشه های جلد ترکیب چسب HV360 آب مقطر و پودر مل جهت بوم سازی بسترسازی از رنگ اکریلیک جهت موزون سازی رنگی استفاده شد و در نهایت جهت حفاظت نهایی از اثر کل سطح کار با یک لایه پلی وینیل بوتیرال ۳ درصد پوشش دهی شد. این کار جهت استحکام بخشی بیشتر لایه های رنگ نیز انجام گرفت.Conservation and Restoration of a Qajar lacquer Bookbinding: A Report of the Implementation process
Lacquer paintings hold not only historical significance but also aesthetic value. The motifs and materials used in these artworks can vary depending on the cultural context of the society. Examining these types of works can provide valuable insights into the culture, economy, technology, and native materials of different ethnic groups. Lacquered paintings are considered highly valuable and require careful conservation measures. The purpose of this report is to present the protective process carried out on a lacquered bookbinding from the Qajar era. The initial investigation revealed the need for consolidation, separation of the leather from the bookbinding, surface cleaning, patching, restoration of the corners, priming, coloring, and final coating. To achieve this, the following materials and methods were employed: 5% Plextol for consolidation, a mixture of tissue paper pulp with gelatin and marble dust as a putty to restore the corners, a combination of HV360 adhesive with distilled water and marble dust for the primer layer, acrylic paint for coloring, and a final 3% polyvinyl butyral layer for further protection of the paint layers.
lacquer bookbinding,lacquer works,conservation and restoration,Kaman oil,papier-mache,