آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۵

چکیده

بهره مندی از منافع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گردشگری، منوط به شناخت عوامل مؤثر بر عرضه و تقاضا است. لذا هدف این تحقیق، بررسی عوامل مؤثر بر تقاضای گردشگری در شهر زنجان است. این پژوهش، از نوع پژوهش های کمی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، مبتنی بر داده های کتابخانه ای و میدانی است. به منظور توزیع پرسشنامه، نمونه ای با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 360 نفر مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل داده ها، با استفاده از شاخص های آمار توصیفی همچون توزیع فراوانی و آزمون های آماری استنباطی ازجمله آزمون تی تک نمونه ای، خی دو و فریدمن انجام شده است. براساس یافته های تحقیق، میزان رضایت از دسترسی به جاذبه های گردشگری در شهر زنجان با میانگین 54/3، میزان رضایت از زیرساخت های گردشگری شهر زنجان با میانگین 41/3، میزان رضایت از تبلیغات گردشگری با میانگین 15/3، و میزان رضایت از وضعیت اجتماعی در شهر زنجان با میانگین 56/3 و معناداری 000/0 در سطح مطلوب ارزیابی می گردند. همچنین نتایج حاصل از بررسی تفاوت میان مؤلفه ها نیز نشان داد که مؤلفه اجتماعی با میانگین 77/2 و سطح معناداری 000/0 بیشترین تأثیر را بر تقاضای گردشگری شهر زنجان دارد. پس از آن، مؤلفه دسترسی با میانگین 65/2 و معناداری 000/0، به لحاظ تأثیرگذاری بر تقاضای گردشگری در رتبه دوم قرار دارد. همچنین مؤلفه زیرساخت ها و مؤلفه تبلیغات به ترتیب با میانگین 47/2 و 12/2 و سطح معناداری 000/0 در رتبه های سوم و چهارم قرار گرفتند.

Explaining Effective Factors on Tourism Demand in Zanjan City

Utilizing the economic, social, and cultural benefits of tourism depends on the identification of effective factors on supply and demand. So the purpose of this research is investigating the factors effecting on tourism demand in Zanjan city. This research is a quantitative research, and is based on library and field data in terms of data collection method. In order to distributing questionnaire, a sample of 360 people was studied using Cochran formala. Data analysis was performed using descriptive statistics indices such as frequency distribution and inferential statistical tests such as single sample T-test, Chi-square and Friedman. The results indicate that satisfaction rate of access to tourism attractions in Zanjan with an average of 3.54, satisfaction rate of tourism infrastructure in Zanjan with an average of 3.41, satisfaction rate of tourism advertisment with an average of 3.15, and the satisfaction rate of social situation in Zanjan with an average of 3.56 and significant level of 0.000 is at the desired level. Also, the results of studying difference between the components showed that the social component with an average of 2.77 and significant level of 0.000 has the most impact on the tourism demand of Zangan. After that, the access component with an average of 2.65 and a significant of 0.000 ranked second in terms of impact on tourism demand. Also, infrastructure and advertisment components were in the third and fourth ranks with an average of 2.47 and 2.12 respectively and significance level of 0.000.

تبلیغات