حق سلامت در سیره کرامت مدار امام علی (ع) با تأکید بر سیاست جنایی پیشگیرانه
حوزه های تخصصی:
شماره صفحات:
۱۶۳ - ۱۸۰
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
حق سلامت، یکی از مهم ترین مؤلفه های کرامت انسانی به عنوان یکی از حقوق بنیادین بشری، در سیره امام علی (ع) نیز مورد تأکید قرار گرفته است. بررسی سیره علوی در منابعی مانند نهج البلاغه و غررالحکم حکایت از آن دارد که امام علی (ع) اشارات مهمی در تأمین، حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی انسان دارد، لذا براساس این سنت و سیره عملی، پیشگیری از جرایم حوزه سلامت، به عنوان فرایندی ارزش مدار، درواقع یکی از ابزارهایی است که دولت مردان می توانند برای ایجاد عدالت و تعادل در جامعه سلامت مورد توجه قرار دهند. در راستای پرداختن به موضوع مقاله، تلاش شده است با بهره جستن از روش توصیفی تحلیلی ابعاد مختلف متصور بر موضوع تبیین گردد. درنهایت یافته ها تحقیق حکایت از این دارند که در سیره امام (ع) تمام راه هایی که منتهی به خدشه دارشدن سلامت انسان شود، نامشروع اعلام گردیده و دستور لازم، صریح و اکید برای پرهیز از آن صادر شده و در این مسیر نه تنها به پیشگیری اکتفا نشده است، بلکه هر آنچه که موجب سلامت جسمی و روانی انسان گردد، در فرمایشات به چشم می خورد.The Right to Health in the Life of Imam Ali (A.S) with an Emphasis on Preventive Criminal Policy
The right to health, one of the most important components of human dignity as one of the basic human rights, is also emphasized in the biography of Imam Ali (A.S). Examining the Alavi way of life in sources such as Nahj al-Balaghe and Gharral al-Hakem indicates that Imam Ali (a.s.) has important references in providing, maintaining and promoting human physical and mental health. Therefore, based on this tradition and practice, the prevention of health crimes, as a value-oriented process, is actually one of the tools that statesmen can pay attention to in order to create justice and balance in the health society, in order to address the subject of the article. An attempt has been made to explain the various aspects of the subject by using the descriptive-analytical method. Finally, the findings of the research indicate that in the life of Imam (A.S.) all the ways that lead to damage to human health are declared illegitimate and the necessary, explicit and strict order is issued to avoid them and in this way not only Prevention is not enough, but everything that causes the physical and mental health of a person is seen in the commandments.