بررسی متغیرهای دخیل در سیر تطور حوزه علمیه تهران در بازه زمانی قاجار (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این پژوهش با هدف مطالعه و بررسی روند تاریخی و تحلیل سیر تطورات حوزه علمیه تهران در دوره قاجار است و از این رهگذر به تحلیل و بررسی عوامل و بسترهای شکل گیری تطورات تاریخی حوزه علمیه تهران می پردازد. مطالعه سیر تطور تاریخی این نهاد آموزشی و بازشناسی تحلیلی آن، نیازی است در جهت تقویت هویت یابی تاریخی و ازسویی آسیب شناسی احتمالی آن. یافته های پژوهش نشان می دهد که این نهاد آموزشی در تمدن اسلامی مسیری مضبوط و دقیق دارد و بر پایه منطقی قابل درک و بیان شدنی شکل گرفته است. نتیجه پژوهش نشان می دهد، عوامل متعددی همچون؛ مهاجرت علمای بزرگ به تهران، ساخت متعدد مدارس علمیه، انقلاب مشروطه و حوادث بعد از آن، در سیر تطور تاریخی آن دخیل بوده اند. روش تحقیق این مقاله، گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و توصیفی - تحلیلی می باشد.Investigating on effective variables in evolution of Tehran Seminary during the Qajar period
This research has done with the aim of study and investigate the historical process and then analysis of the development of Tehran seminary during the Qajar period, and from this process, going to analyze and investigate the factors and fields of the historical development of Tehran seminary. Studying the evolution of historical development of this educational institution and its analytical redefinition is necessary in order to strengthen the historical identification and although its possible pathology. This finding research indicating that this educational institution has Accurate and regular route in Islamic civilization and formed on understandable, expressive logic base. Findfing research indicates various factors like great ulama immigration to Tehran, building of various schools, and the constitutional revolution and the events after that, have been involved in its historical development. The research method of this article is to collect information in a library and descriptive-analytical way.
Tehran Seminary , Shia Education Institution , Historical Development Factors , Qajar,