چکیده

ایران با مشکلات و مسائل زیست محیطی متعددی مواجه است که رفع یا کاهش شدت آنها نیازمند نقش آفرینی نهادهای گوناگونی از جمله سینما است. هدف از این پژوهش، تبیین چگونگی مواجهه سینمای ایران با مسائل و مشکلات زیست محیطی کشور است. پرسش های پژوهش، عبارتند از: «مهم ترین مسائل زیست محیطی ایران کدامند و الزامات مواجهه سینما با آنها چیست؟» و «به منظور حساس تر شدن مردم یا سیاست گذاران به مسائل زیست محیطی، سینمای روایی، زمینه و فضای مناسب تری برای پرداختن به موضوعات و مسائل زیست محیطی دارد یا سینمای مستند؟». تحقیق در رویکرد نظری، به برساخت گرایی اجتماعی، متکی است. برساخت گرایی اجتماعی، نقش عوامل طبیعی و محیط زیستی را انکار نمی کند، بلکه تأکید می کند که میزان و نحوه این تأثیر، بستگی به برساخت انسان دارد. به منظور دستیابی به دریافتی تحلیلی از نوع مواجهه سینما با این مسائل، مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته با 15 نفر از خبرگان دارای رویکردهای نظری و تخصصی مختلف صورت گرفته است. با تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها، 15 مضمون محوری استخراج شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد دستیابی به زیبایی شناسی محیط زیست و نیز احتراز از رویکرد سفارشی به محیط زیست (در برابر رویکرد جوششی) از مهم ترین الزامات سینما برای مواجهه با مسائل زیست محیطی است.

Necessities of Iranian Cinema's Encounter with the Environment

Iran has been facing numerous environmental problems, including air pollution, drought, lack of water in some provinces and deforestation in some other regions. Overcoming these major environmental problems and issues needs the participation of different organizations and institutions, including the cinematic institution. The aim of this paper is to describe how Iranian cinema confronts the environmental issues and problems of the country. The paper questions include: what are the most important environmental problems and issues in Iran, and what are the necessities of dealing cinema and filmmakers with these problems and issues? To make people and policy makers more sensitive to environmental problems and issues, narrative cinema gives more opportunities and paves the way or the documentary cinema? The research theoretical approach is inclined theoretical social constructivism. Social constructionism does not deny the role of natural and environmental factors, but emphasizes that the extent and manner of this influence depends on human construction. The method of the research is qualitative. Thus, to analyze the cinema dealing with environmental problems and issues, semi-structured interviews with 15 experts in different fields were implemented. By analyzing the data gathered through interviews, 15 main themes are extracted. The research findings show that concentration on environmental aesthetics and avoidance of a bespoken approach to the environment (versus endogenous approach) are the most important necessities of cinema for dealing with environmental problems and issues in Iran.

تبلیغات