برابری جنسیتی در بخش های آموزش و بازار کار به تفکیک استان های ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تأثیر استفاده از ظرفیتهای کلیه اقشار جامعه از جمله بانوان در فرآیند رشد و توسعه در پژوهشهای متعدد مورد تأکید قرار گرفته است. اما، نابرابری جنسیتی در دستیابی به امکانات و فرصتها یکی از موانع بهرهبرداری از ظرفیت بانوان در بخشهای مختلف شناخته میشود. اگرچه در سالهای اخیر پیشرفتهای قابلتوجهی در دستیابی برابر زنان و مردان به امکانات و فرصتهای آموزشی صورت گرفته اما سؤالی که مطرح میشود این است که آیا دستیابی برابر به امکانات و فرصتهای آموزشی به بازار کار نیز تسری یافته است؟ از اینرو، این پژوهش با هدف رتبهبندی و مقایسه وضعیت استانهای ایران از نگاه برابری جنسیتی در بخشهای آموزش و بازار کار در سال 1395طراحی شده و برای رتبهبندی و تلفیق نماگرها از روش تاپسیس استفاده شده است. علاوهبر آن، با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون ارتباط برابری در آموزش با برابری در بازار کار نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافتهها حاکی از آن است که استانهای اصفهان، کرمان، گیلان و البرز در گروه استانهای با بالاترین میزان برابری جنسیتی در بخش آموزش قرار دارند؛ درحالیکه استانهای قزوین، خراسان شمالی و آذربایجان غربی بیشترین برابری جنسیتی در بازار کار را نشان میدهند. بر اساس یافتهها، استانهای با بیشترین برابری جنسیتی در بخش آموزش الزاماً در بازار کار از منظر برابری جنسیتی در جایگاه برتری قرار ندارند. همچنین، علیرغم افزایش برابری جنسیتی در بخش آموزش در سالهای اخیر بین برابری جنسیتی در این بخش با برابری جنسیتی در بازار کار ارتباط معنیداری مشاهده نمیشود. در حالیکه رابطه برابری جنسیتی در بخش آموزش با امید به زندگی بانوان،مثبت و معنیدار و با باروری جوانان منفی و معنیدار است.Gender equality in the education and labor market sectors according to the provinces of Iran
The effect of using women's capacities inthe development process has emphasized in many researches. Although progress has made in recent years in equal access to educational opportunities, the question raised in this context is whether equal access to educational opportunities has been extended to labor market. Therefore, this research is dedicated to ranking status of Iran's provinces in terms of gender equality in education and labor market in 2016. We used TOPSIS method for ranking and using Pearson's correlation, to evaluate the relationship between equality in education and equality in the labor market. The findings indicate the provinces of Isfahan, Kerman, Gilan and Alborz are inthe group of provinces with the highest level of gender equality in the education sector; While the provinces of Qazvin, North Khorasan and West Azerbaijan show the highest gender equality in the labor market. Findings shows, provinces with the most gender equality in the education sector are not necessarily in the best position in the labor market from the perspective of gender equality. Also, despite the increase of gender equality in the education sector in recent years, no significant relationship was observed between gender equality in this sector and gender equality in the labor market.