آسیب شناسی گردشگری موسیقی در ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امروزه گردشگری موسیقی در برنامه ریزی های توسعه گردشگری کشورهای مختلف جهان بسیار مورد توجه است. ایران با داشتن گنجینه های بی شماری از انواع موسیقی های منحصربه فرد، ظرفیت ها و زمینه های معتنابهی برای توسعه گردشگری موسیقی دارد، اما در این راستا موانع و مشکلات عدیده ای رشد و پیشرفت در این زمینه را متوقف یا کند ساخته است. در این پژوهش کاربردی توسعه ای، به روش توصیفی تحلیلی و کیفی براساس مطالعه کتابخانه ای و میدانی، احصاءنظر صاحبن ظران و با اتکا بر تجارب تخصصی و شغلی نگارندگان، موانع آسیب رسان و بازدارنده توسعه گردشگری موسیقی در ایران شناسایی، معرفی، تبیین و تحلیل شده است. یافته های حاصل از این پژوهش، که صرفاً از منظر صنعت گردشگری وجوهات موسیقی ایران را مورد مداقه و آسیب شناسی قرار داده است، نشان می دهند سیزده محدودیت که نشئت گرفته از چهار آسیب اصلی شناختی، مدیریتی، زیرساختی و ماهیتی هستند، سبب ساز توسعه نیافتن و رکود گردشگری موسیقی در ایران شده است. با شناخت دقیق ابعاد و آثار این محدودیت ها و مرتفع ساختن آن ها می توان شاهد رشد، توسعه و شکوفایی گردشگری موسیقی ایران بود.Pathology of Music Tourism in Iran
Nowadays, music tourism is very important in the planning of tourism development in different countries of the world. With countless treasures of unique music, Iran has great potential and fields for the development of music tourism. But in this regard, many obstacles and problems have stopped or slowed down the growth and progress in this field. In this applied-developmental research, using a descriptive-analytical and qualitative method, based on library and field study, expert opinions and relying on the professional and professional experiences of the authors, the harmful and hindering obstacles to the development of music tourism in Iran have been identified, introduced, explained and analyzed. The findings of this research, which has examined and pathologized the aspects of music in Iran only from the perspective of the tourism industry, show that 13 limitations stemming from 4 main cognitive, managerial, infrastructural and physical damages have been the causes of the lack of development and stagnation of music tourism in Iran. By accurately understanding the dimensions and effects of these limitations and removing them, we can witness the growth, development and prosperity of Iran's music tourism.