توسعه صادرات خشکبار به روسیه با تاکید بر ارتقاء زیرساخت های تجارت خارجی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
با عنایت به چالش های ناشی از وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی، نقش مهم توسعه صادرات غیرنفتی در کشور روشن می شود. این پژوهش به منظور تبیین راهکارهای بازاریابی صادرات خشکبار به روسیه در راستای توسعه صادرات محصول های کشاورزی انجام شده است. روش پژوهش، شیوه ترکیبی با ترتیب کیفی-کمی است. در آغاز پس از تحلیل محتوای نظری و تجربی پژوهش، راهکارهای اولیه شناسایی شدند. در ادامه در بخش کیفی با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته با مشارکت 25 خبره، غربالگری و نهایی سازی راهکارها صورت پذیرفت. در بخش کمی نیز با استفاده از ابزار پرسشنامه، در آغاز نابرابری راهکارها از طریق پرسش از 110 صادرکننده حوزه خشکبار با روش فریدمن اثبات شد که بر مبنای آن میانگین رتبه های به دست آمده برای راهکارها تفاوت معنی داری با هم داشتند. در ادامه برای رتبه بندی راهکارها از روش تاپسیس استفاده شد. نتایج نشان داد بهترین روش توسعه صادرات خشکبار به روسیه، بهره گیری از 30 راهکار است که در هشت محور 1-قابلیت های داخلی، 2-رابطه های سیاسی، 3-بازاریابی صادراتی، 4-هوشمندسازی صادرات، 5-صادرات پایدار، 6-استانداردسازی فرآیندها، 7-قوانین و مقررات و 8-حمل ونقل دسته بندی می شوند و دارای اولویت «ادغام شرکت های کوچک برای دستیابی به برند معتبر و تولید در مقیاس اقتصادی»، «تاسیس بانک مشترک ایران و روسیه و افتتاح شعبه در دو کشور برای آسانگری در نقل وانتقال مالی»، «کنترل آلودگی و کاهش استفاده از آلاینده ها در امر صادرات»، «رعایت مقیاس اقتصادی و اتصال زنجیره تولید به بخش توزیع»، « توسعه خوشه ها و شبکه های تولیدی و کنسرسیوم های صادراتی» و دیگر راهکارهای شناسایی شده در پژوهش هستند.Developing Nuts Export to Russia with Emphasizing on Foreign Trade Infrastructure Improvement
Considering the challenges caused by the dependence on oil income in Iran’s economy, the important role of non-oil exports in the country becomes clear. This research has been carried out in order to explaining nuts export tactics to Russia toward develop the agricultural products export. The research follows the mixed method with qualitative-quantitative order. First, using the library method, primary tactics were extracted. Then in the qualitative section, using the semi-structured interview tool with the participation of 25 experts, screening and finalization of tactics was done. In the quantitative part, using the questionnaire tool, the inequality of tactics was proved by asking 110 nuts exporters with Friedman method and then TOPSIS method was used to ranking them. The results showed that the best way to developing nuts export to Russia is using 30 tactics which are categorized into eight axes of 1-internal quality, 2-political relations, 3-export marketing, 4-export intelligence, 5-sustainable export, 6-standardization of processes, 7-laws and regulations, and 8-transportation. This tactics have the following priority: Integration of small companies to achievement of reliable brand and production on an economic scale, Establishing the joint bank of Iran and Russia and opening branches in both countries to facilitate financial transfers, Controlling pollution and reducing the use of pollutants in export affairs and other tactics presented in the research.