عید در فرهنگ اسلامى
منبع:
فرهنگ کوثر 1379 شماره 37
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
- حوزههای تخصصی علوم اسلامی اخلاق و تعلیم و تربیت اسلامی تعلیم و تربیت اسلامی تربیت تربیت دینی
- حوزههای تخصصی علوم اسلامی حدیث و علوم حدیث حدیث معارف حدیثی موارد دیگر فرهنگ واژه ها و اصطلاحات در روایات
- حوزههای تخصصی علوم اسلامی فقه و اصول فقه اندیشه و فقه سیاسی فقه سیاسی مفاهیم فقه سیاسی نظارت عمومی
آرشیو
چکیده
متن
به بهانه عید نوروز و یکصدومین سال تولد حضرت امامخمینى(ره)مطالبى پیرامون موضوع فوق، تقدیم خوانندگان گرامىمىشود:
واژه «عید» در اصل از فعل عاد(عود)یعود است و براى آنمعانى مختلفى گفتهاند: از جمله «خوى گرفته» ، «روزفراهمآمدن قوم» و «هر روز که در آن، انجمن یا تذکار فضیلتمند یاحادثه بزرگى باشد.»
گویند از آن رو به این نام خوانده شده است که هر سال شادىنوینى باز آرد.
و برخى برآن هستند که اصل واژه «عید» از «عادت» است.
زیرا آنان(قوم)و فامیل و خانوادهها برگرد آمدن دورهم در آن روزعادت کردهاند.
در لغتنامه تاج العروس درباره عید آورده است: عید در نزدعرب، زمانى است که در آن شادىها و یا اندوهها، باز مىگردد وتکرار مىشود.
و در فرهنگ معین در این باره آمده است: عید، روز مبارکى استکه در آن مردم جشن مىگیرند و شادى مىکنند و در این روز بههمدیگر عیدى مىدهند از قبیل هدیه، پول، خلعت.
واژه عید در قرآن
واژه عید در قرآن فقط یک بار آمده است.
(اللهم انزل علینا مائده من السماء تکون لنا عیدا لاولنا وآخرنا و آیه منک)
خدایا! نازل کن براى ما مائدهاى از آسمان که براى اولین وآخرین از ما عید باشد و نشانهاى از تو.
در تفسیر این آیه آمده است: عید در لغت از ماده عود به معنىبازگشت است. به روزهایى که مشکلات از قوم و جمعیتى برطرف مىشودو بازگشتبه پیروزىها و راحتىهاى نخستین مىکنند، عید گفتهمىشود. و در اعیاد اسلامى به مناسبت این که در پرتو اطاعتیکماه مبارک رمضان و یا انجام فریضه بزرگ حج، صفا و پاکى فطرىنخستین به روح و جان باز مىگردد و آلودگىها که برخلاف فطرت استاز میان مىرود «عید» گفته شده است و از آنجا که روز نزولمائده، روز بازگشتبه پیروزى و پاکى و ایمان به خدا بوده است;حضرت مسیح(ع)آن را «عید» نامیده است.
عید از منظر حضرت على(ع)
عید از نظر على(ع)این است که: هر روزى که در آن روز، معصیتخدا نشود و گناهى انجام نگیرد، آن روز را عید خوانده است.
«کل یوم لا یعصى الله تعالى فیه فهو یوم عید»
واین فرمایش امیرمومنان(ع)اشاره به این موضوع دارد که روزترک گناه، روز پیروزى و پاکى و بازگشتبه فطرت نخستین است.
از سوید بن عفله نقل شده است که گفت: در روز عید برامیرالمومنین(ع)وارد شدم و دیدم که نزد حضرت نان گندم و خطیفه(نان شیرمال)و ملبنه(حلوا شکرى)است. پس به آن حضرت عرض کردم:
روز عید و خطیفه؟!
حضرت فرمود: «انما هذا لمن عید من غفرله» ; این عید کسىاست که آمرزیده شده است.
در خبر است: چیزى به رسم هدیه نوروزى خدمتامیرالمومنین(ع)تقدیم شد، حضرت پرسید: این چیست؟ عرض کردند: یاامیرالمومنین! امروز نوروز است. فرمود: هر روز را براى مانوروز سازید.
عید نوروز از منظر امام صادق(ع)
امام صادق(ع)به یکى از اصحابش به نام معلى بن خنیس در بارهعید نوروز فرمود:
«ان یوم النیروز هوالیوم الذى اخذ فیه النبى(ص)لامیرالمومنین(ع)العهد بغدیرخم...
و هوالیوم الذى ظفرفیه باهلالنهروان...
و هوالیوم الذى یظفرفیه قائمنا اهلالبیت»
نوروز، روزى است که پیامبراکرم(ص)در غدیرخم براى ولایتامیرالمومنین(ع)از مردم پیمان گرفت; روزى است که آن حضرتبرخوراج نهروان پیروز شد و روزى است که قائم ما اهلبیت(علیهمالسلام)ظهور خواهد کرد.
امام کاظم(ع)وجلوس عید نوروز
از آنجایى که عید نوروز ریشه در سنتهاى ما ایرانىها دارد واین موضوع به زمانهاى بسیار دور برمىگردد، پس از اسلام، بنا بهنوشته مورخین، با اندک تغییراتى که در آن به عمل آمده است،تاکنون در بین ایرانیان جاودانه است، بنابراین در صدر اسلامایرانىهایى که در مرکز خلافتبه سر مىبردند، طبق سنت ملىشان بهاین عید پاى بند بودند و هدایاى نوروزى را براى سلاطین خودمىبردند. پس ازامویان، عباسیان مورد توجه بعضى از مردم بودند وایرانىها با مراجعه به دربار آنها، هدایایى را به آنها تقدیممىکردند.
در بحارالانوار روایت ذیل آمده است:
«ان المنصور تقدم الى موسى بن جعفر(ع)بالجلوس للتهنیه فىیوم النیروز و قبض ما یحمل الیه...»
منصور دومین خلیفه عباسى به امام کاظم(ع)پیشنهاد کرد عیدنوروز جلوس نماید تا مردم نوروز را به او تبریک گویند و هدایاىآنها را دریافت نماید... و امام(ع)با اکراه پذیرفت.
بنابراین عید نوروز مانند بسیارى از سنتهاى ملى که با شئوناسلامى مخالفتى نداشته است، پس از اسلام درمیان ایرانیان باقىمانده است.
نوروز از نظر دانشوران اسلامى
سیدبن طاووس(یکى از دانشمندان بزرگ شیعه است.)که در بارهنوروز مىنویسد:
هنگامى که آغاز آفرینش جهان هستى در مثل چنین روزى است،شایسته است این روز به عنوان روز عید و شادى تلقى گردد.
ابن فهد حلى در این زمینه مىنویسد:
«یوم النیروز، یوم جلیل القدر» ، نوروز، روزى گرانمایه وبا منزلت است.
حضرت امام(ره)به مناسبت عید نوروز هرسال پیامى داشت و دردیوان شعرش، ابیاتى ویژه درباره عید نوروز سروده است که در پىخواهد آمد.
و مقام معظم رهبرى در پیام نوروزى سال 1369 شمسى فرمودند:
«تحویل سال جدید شمسى که مصادف با نوعى تحول در عالم طبیعتمىباشد، فرصتى استبراى این که انسان به تحول درونى و به اصلاحامور روحى، معنوى و مادى خود بپردازد، ایجاد تحول کار خداست...
اما ما موظفیم که براى این تحول در درون خود، در زندگى خود ودر جهان اقدام کرده وهمت و تلاش به عمل آوریم.»
سنتهاى نوروزى
یکى از سنتهاى حسنه و با ارزش عید نوروز که تا روز سیزدهرایج است، دید و بازدیدها است که میان فامیل، دوستان انجاممىگیرد و در کتب روایى ما به عنوان «صلهرحم»نامبردهشدهاست.
البتهلازماست، در اینباره به اولویتهایى توجهداشت:
1- دیدار از خانواده شهدا و جانبازان.
2- دیدار از بستگان نزدیک.
3- دیدار از دوستان.
4- عیدى دادن مخصوصا به نونهالان.
5- آشتى دادن برادران وخواهران دینى و رفع کدورت از بینآنها.
عید نوروز و بهار در شعر حضرت امام خمینى(ره)
و در رباعى ذیل «عید» را چنین توصیف کرده است:
این عید سعید عید اسعد باشد ملتبه پناه لطف احمد باشد برپرچم جمهورى اسلامى ما تمثال مبارک محمد(ص)باشد.
و در قصیده طولانى «بهاریه» که چند بیت آن آورده مىشودسروده است:
آمد بهار و بوستان شد اشک فردوس برین گلها شکفته در چمن، چون روى یار نازنین گسترده بادجان فزا، فرش زمرد بىشمر افشانده ابرپرعطا بیرون حد، در ثمین از ارغوان و یاسمن طرف چمن شد پرنیان وز اقحوان و نسترن سطح دمن دیباى چین از لاد ن و میمون رسد، هر لحظه بوى جان فزا وز سورى و نعمان وزد، هردم شمیم عنبرین از سنبل ونرگس جهان، باشد به مانند جنان وزسو سن ونسرینزمین،چونروضه خلدبرین از فر لاله بوستان گشته به ازباغ ارم وز فیض ژاله گلستان، رشک نگارستان چین از قمرى و کبک و هزار آید نواى ارغنون و ز سیره و کوکو وسار، آواز چنگ راستین تا باد نوروزى وزد، هرساله اندر بوستان تا ز ابر آذارى دمد ریحان و گل اندر زمین بر دشمنان دولتت هر فصل باشد چون خزان برد وستانت هر مهى بادا چو ماه فرودین
حضرت امام(ره)ضمن مبارک شمردن عید نوروز بر فقیر و غنى وپوشیدن جامه نو در این ایام، و رفتن به کوه وصحرا و باغ وبستان را ستوده
باد نوروز وزیده استبه کوه و صحرا جامه عید بپوشند، چه شاه و چه گدا بلبل باغ جنان را نبود راه به دوست نازم آن مطرب مجلس که بود قبله نما صوفى و عارف از این بادیه دور افتادند جام مىگیر ز مطرب، که روى سوى صفا همه در عید به صحرا و گلستان بروند من سرمست زمیخانه کنم رو به خدا عید نوروز مبارک به غنى و درویش یار دلدار! زبتخانه درى رابگشا گرمرا ره به در پیر خرابات دهى به سروجان به سویش راه نوردم نه به پا سالها در صف ارباب عمائم بودم تا به دلدار رسیدم، نکنم باز خطا
و در وصف بهار قصیده ذیل را سروده است:
بهار شد در میخانه باز باید کرد به سوى قبله عاشق نماز باید کرد نسیم قدس به عشاق باغ مژده دهد که دل ز هردو جهان بىنیاز باید کرد کنون که دستبه دامان سرو مىنرسد به بید عاشق مجنون، نیاز باید کرد غمى که در دلم از عشق گلعذاران است دوا به جام مىچاره ساز باید کرد کنون که دستبه دامان بوستان نرسد نظر به سرو قدى سرفراز باید کرد
باز حضرت امام(ره)درباره این عید سعید گفته است:
این عید سعید عید حزب الله است دشمن زشکستخویشتن آگاه است چون پرچم جمهورى اسلامى ما جاوید به اسم اعظم الله است.
واژه «عید» در اصل از فعل عاد(عود)یعود است و براى آنمعانى مختلفى گفتهاند: از جمله «خوى گرفته» ، «روزفراهمآمدن قوم» و «هر روز که در آن، انجمن یا تذکار فضیلتمند یاحادثه بزرگى باشد.»
گویند از آن رو به این نام خوانده شده است که هر سال شادىنوینى باز آرد.
و برخى برآن هستند که اصل واژه «عید» از «عادت» است.
زیرا آنان(قوم)و فامیل و خانوادهها برگرد آمدن دورهم در آن روزعادت کردهاند.
در لغتنامه تاج العروس درباره عید آورده است: عید در نزدعرب، زمانى است که در آن شادىها و یا اندوهها، باز مىگردد وتکرار مىشود.
و در فرهنگ معین در این باره آمده است: عید، روز مبارکى استکه در آن مردم جشن مىگیرند و شادى مىکنند و در این روز بههمدیگر عیدى مىدهند از قبیل هدیه، پول، خلعت.
واژه عید در قرآن
واژه عید در قرآن فقط یک بار آمده است.
(اللهم انزل علینا مائده من السماء تکون لنا عیدا لاولنا وآخرنا و آیه منک)
خدایا! نازل کن براى ما مائدهاى از آسمان که براى اولین وآخرین از ما عید باشد و نشانهاى از تو.
در تفسیر این آیه آمده است: عید در لغت از ماده عود به معنىبازگشت است. به روزهایى که مشکلات از قوم و جمعیتى برطرف مىشودو بازگشتبه پیروزىها و راحتىهاى نخستین مىکنند، عید گفتهمىشود. و در اعیاد اسلامى به مناسبت این که در پرتو اطاعتیکماه مبارک رمضان و یا انجام فریضه بزرگ حج، صفا و پاکى فطرىنخستین به روح و جان باز مىگردد و آلودگىها که برخلاف فطرت استاز میان مىرود «عید» گفته شده است و از آنجا که روز نزولمائده، روز بازگشتبه پیروزى و پاکى و ایمان به خدا بوده است;حضرت مسیح(ع)آن را «عید» نامیده است.
عید از منظر حضرت على(ع)
عید از نظر على(ع)این است که: هر روزى که در آن روز، معصیتخدا نشود و گناهى انجام نگیرد، آن روز را عید خوانده است.
«کل یوم لا یعصى الله تعالى فیه فهو یوم عید»
واین فرمایش امیرمومنان(ع)اشاره به این موضوع دارد که روزترک گناه، روز پیروزى و پاکى و بازگشتبه فطرت نخستین است.
از سوید بن عفله نقل شده است که گفت: در روز عید برامیرالمومنین(ع)وارد شدم و دیدم که نزد حضرت نان گندم و خطیفه(نان شیرمال)و ملبنه(حلوا شکرى)است. پس به آن حضرت عرض کردم:
روز عید و خطیفه؟!
حضرت فرمود: «انما هذا لمن عید من غفرله» ; این عید کسىاست که آمرزیده شده است.
در خبر است: چیزى به رسم هدیه نوروزى خدمتامیرالمومنین(ع)تقدیم شد، حضرت پرسید: این چیست؟ عرض کردند: یاامیرالمومنین! امروز نوروز است. فرمود: هر روز را براى مانوروز سازید.
عید نوروز از منظر امام صادق(ع)
امام صادق(ع)به یکى از اصحابش به نام معلى بن خنیس در بارهعید نوروز فرمود:
«ان یوم النیروز هوالیوم الذى اخذ فیه النبى(ص)لامیرالمومنین(ع)العهد بغدیرخم...
و هوالیوم الذى ظفرفیه باهلالنهروان...
و هوالیوم الذى یظفرفیه قائمنا اهلالبیت»
نوروز، روزى است که پیامبراکرم(ص)در غدیرخم براى ولایتامیرالمومنین(ع)از مردم پیمان گرفت; روزى است که آن حضرتبرخوراج نهروان پیروز شد و روزى است که قائم ما اهلبیت(علیهمالسلام)ظهور خواهد کرد.
امام کاظم(ع)وجلوس عید نوروز
از آنجایى که عید نوروز ریشه در سنتهاى ما ایرانىها دارد واین موضوع به زمانهاى بسیار دور برمىگردد، پس از اسلام، بنا بهنوشته مورخین، با اندک تغییراتى که در آن به عمل آمده است،تاکنون در بین ایرانیان جاودانه است، بنابراین در صدر اسلامایرانىهایى که در مرکز خلافتبه سر مىبردند، طبق سنت ملىشان بهاین عید پاى بند بودند و هدایاى نوروزى را براى سلاطین خودمىبردند. پس ازامویان، عباسیان مورد توجه بعضى از مردم بودند وایرانىها با مراجعه به دربار آنها، هدایایى را به آنها تقدیممىکردند.
در بحارالانوار روایت ذیل آمده است:
«ان المنصور تقدم الى موسى بن جعفر(ع)بالجلوس للتهنیه فىیوم النیروز و قبض ما یحمل الیه...»
منصور دومین خلیفه عباسى به امام کاظم(ع)پیشنهاد کرد عیدنوروز جلوس نماید تا مردم نوروز را به او تبریک گویند و هدایاىآنها را دریافت نماید... و امام(ع)با اکراه پذیرفت.
بنابراین عید نوروز مانند بسیارى از سنتهاى ملى که با شئوناسلامى مخالفتى نداشته است، پس از اسلام درمیان ایرانیان باقىمانده است.
نوروز از نظر دانشوران اسلامى
سیدبن طاووس(یکى از دانشمندان بزرگ شیعه است.)که در بارهنوروز مىنویسد:
هنگامى که آغاز آفرینش جهان هستى در مثل چنین روزى است،شایسته است این روز به عنوان روز عید و شادى تلقى گردد.
ابن فهد حلى در این زمینه مىنویسد:
«یوم النیروز، یوم جلیل القدر» ، نوروز، روزى گرانمایه وبا منزلت است.
حضرت امام(ره)به مناسبت عید نوروز هرسال پیامى داشت و دردیوان شعرش، ابیاتى ویژه درباره عید نوروز سروده است که در پىخواهد آمد.
و مقام معظم رهبرى در پیام نوروزى سال 1369 شمسى فرمودند:
«تحویل سال جدید شمسى که مصادف با نوعى تحول در عالم طبیعتمىباشد، فرصتى استبراى این که انسان به تحول درونى و به اصلاحامور روحى، معنوى و مادى خود بپردازد، ایجاد تحول کار خداست...
اما ما موظفیم که براى این تحول در درون خود، در زندگى خود ودر جهان اقدام کرده وهمت و تلاش به عمل آوریم.»
سنتهاى نوروزى
یکى از سنتهاى حسنه و با ارزش عید نوروز که تا روز سیزدهرایج است، دید و بازدیدها است که میان فامیل، دوستان انجاممىگیرد و در کتب روایى ما به عنوان «صلهرحم»نامبردهشدهاست.
البتهلازماست، در اینباره به اولویتهایى توجهداشت:
1- دیدار از خانواده شهدا و جانبازان.
2- دیدار از بستگان نزدیک.
3- دیدار از دوستان.
4- عیدى دادن مخصوصا به نونهالان.
5- آشتى دادن برادران وخواهران دینى و رفع کدورت از بینآنها.
عید نوروز و بهار در شعر حضرت امام خمینى(ره)
و در رباعى ذیل «عید» را چنین توصیف کرده است:
این عید سعید عید اسعد باشد ملتبه پناه لطف احمد باشد برپرچم جمهورى اسلامى ما تمثال مبارک محمد(ص)باشد.
و در قصیده طولانى «بهاریه» که چند بیت آن آورده مىشودسروده است:
آمد بهار و بوستان شد اشک فردوس برین گلها شکفته در چمن، چون روى یار نازنین گسترده بادجان فزا، فرش زمرد بىشمر افشانده ابرپرعطا بیرون حد، در ثمین از ارغوان و یاسمن طرف چمن شد پرنیان وز اقحوان و نسترن سطح دمن دیباى چین از لاد ن و میمون رسد، هر لحظه بوى جان فزا وز سورى و نعمان وزد، هردم شمیم عنبرین از سنبل ونرگس جهان، باشد به مانند جنان وزسو سن ونسرینزمین،چونروضه خلدبرین از فر لاله بوستان گشته به ازباغ ارم وز فیض ژاله گلستان، رشک نگارستان چین از قمرى و کبک و هزار آید نواى ارغنون و ز سیره و کوکو وسار، آواز چنگ راستین تا باد نوروزى وزد، هرساله اندر بوستان تا ز ابر آذارى دمد ریحان و گل اندر زمین بر دشمنان دولتت هر فصل باشد چون خزان برد وستانت هر مهى بادا چو ماه فرودین
حضرت امام(ره)ضمن مبارک شمردن عید نوروز بر فقیر و غنى وپوشیدن جامه نو در این ایام، و رفتن به کوه وصحرا و باغ وبستان را ستوده
باد نوروز وزیده استبه کوه و صحرا جامه عید بپوشند، چه شاه و چه گدا بلبل باغ جنان را نبود راه به دوست نازم آن مطرب مجلس که بود قبله نما صوفى و عارف از این بادیه دور افتادند جام مىگیر ز مطرب، که روى سوى صفا همه در عید به صحرا و گلستان بروند من سرمست زمیخانه کنم رو به خدا عید نوروز مبارک به غنى و درویش یار دلدار! زبتخانه درى رابگشا گرمرا ره به در پیر خرابات دهى به سروجان به سویش راه نوردم نه به پا سالها در صف ارباب عمائم بودم تا به دلدار رسیدم، نکنم باز خطا
و در وصف بهار قصیده ذیل را سروده است:
بهار شد در میخانه باز باید کرد به سوى قبله عاشق نماز باید کرد نسیم قدس به عشاق باغ مژده دهد که دل ز هردو جهان بىنیاز باید کرد کنون که دستبه دامان سرو مىنرسد به بید عاشق مجنون، نیاز باید کرد غمى که در دلم از عشق گلعذاران است دوا به جام مىچاره ساز باید کرد کنون که دستبه دامان بوستان نرسد نظر به سرو قدى سرفراز باید کرد
باز حضرت امام(ره)درباره این عید سعید گفته است:
این عید سعید عید حزب الله است دشمن زشکستخویشتن آگاه است چون پرچم جمهورى اسلامى ما جاوید به اسم اعظم الله است.