آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۰

چکیده

متن

ب- آزادى و فساد و بى‏بندوبارى
از موارد دیگر که باید در آزادى مطبوعات و آزادى تشکل‏ها واحزاب مورد توجه قرار گیرد و در سخنان امام پیوسته به آن اشاره‏شده است، فساد و بى‏بندوبارى ناشى از آزادى است.
«اینهایى که فریاد از آزادى مى‏زنند... اینها همان دمکراتیک‏غربى مى‏خواهند، آزادى غربى را مى‏خواهند یعنى بى‏بندوبارى.»
«آزادى در حدود قانون است... آزاد نیستیم که فساد بکنیم.»
«اسلام از فسادها جلوگرفته.»
«ما اسلام مى‏خواستیم، اسلام هم آزادى دارد اما آزادى‏بى‏بندوبارى نه، آزادى غربى، نمى‏خواهیم، بى‏بندوبارى است او.»
چاپ آگهى‏هاى توریستى به مکان‏هایى که معروف به فساد وبى‏بندوبارى است در روزنامه‏ها و مجلات، چاپ عکس‏هاى رقص، گزارش‏نویسى‏هاى مبتذل برخى از مجلات به اسم تهیه گزارش از وضعیت‏فرهنگى و نقل الفاظ سخیف دختران و پسران در مصاحبه‏ها و گزارش‏هاو چاپ عکس‏هاى مهیج و موارد بسیار دیگر که در مطبوعات مشاهده‏مى‏شود نشان دهنده این است که از آزادى کمال سوء استفاده شده‏است.
امام خمینى(ره)وظیفه مطبوعات را «خدمت‏براى کشور»مى‏دانند و ورود مطبوعات و رسانه‏ها را در این زمینه حرکتى درخلاف خدمت‏براى کشور مى‏دانند.
«مطبوعات، سینما... اینها براى‏خدمت‏به یک کشور است... نه این که هرکس پاشود و یک مجله‏اى درست‏کند و هرچه دلش بخواهد در آن باشد و هرعکسى بهتر مشترى داشته‏باشد توى آن بیندازد. عکس‏هاى مهیج، عکس‏هاى مهوع در آن بیندازدکه مشترى‏هایش زیاد بشود. آن وقت اسمش مطبوعات است. و عرض‏مى‏کنم. ضاحب قلم است و آزادى مى‏خواهد!»
با کمال تاسف، مشاهده مى‏شود بازهم سیاست تساهل و تسامح دراین وادى خطرناک نیز، موجب ورود مطبوعات در فساد و بى‏بندوبارى‏شده است و جلوگیرى نکردن از این مطبوعات عرصه را براى ورود دراین زمینه با جسارت بیشتر فراهم نموده است و این برخلاف نص صریح‏سخنان امام خمینى(ره)است.
ج- آزادى و توطئه
از دیگر مواردى که دولت جمهورى اسلامى باید به شدت با آن‏مقابله نماید، سوء استفاده مطبوعاتى است که به اسم آزادى قلم،مطالب و تحلیل‏هاى توطئه‏آمیز را به خوانندگان و مخاطبین خودالقاء مى‏نمایند.
این جملات امام خمینى(ره)که «وقتى دیدند آزادند، توطئه‏هاشروع شد، توطئه قلمى...» ، «آزادى بیان هست ولى آزادى توطئه‏و آزادى فسادکارى نیست.» «معنى آزادى این نیست که کسى بخواهدتوطئه کند. در توطئه هم آزاد است؟! نه در توطئه آزاد نیست.» ودهها جمله نظیر این جملات، همه بر دو مطلب اساسى دلالت مى‏کنند:
اول این که، در فضاى باز و آزاد، توطئه‏ها نیز شروع مى‏شود. دوم‏این که، باید از هرگونه توطئه جلوگیرى شود. این که چون تمرین‏آزادى مى‏کنیم نباید از انتشار این گونه مطبوعات جلوگیرى شود;این استدلالى بسیار ساده‏لوحانه و بى‏پایه و اساس است. باید تمام‏دستگاههاى نظارتى کشور که وظیفه کنترل مطبوعات را برعهده‏گرفته‏اند، آگاه باشند که جلوگیرى نکردن از این گونه مطبوعات،خیانت‏به نظام مقدس اسلامى است.
«جمهورى اسلامى از اول که پیروز شد، آزادى... داد... لیکن به‏تدریج فهمیده شد که اینها یا توطئه‏گرند یا جاسوسى مى‏کنند. ازطرف دیگر... نه اسلام اجازه مى‏داد و نه عقل که یک دسته از عنوان‏دولت‏یا غیر دولت‏براى سرنگونى جمهورى اسلامى سوء استفاده نموده‏و یا جاسوسى کنند و ماساکت‏باشیم. با این مقدار فداکارى... بازگذاشتن دست کسانى که‏قصد توطئه نسبت‏به اسلام و ملت را دارند خیانت است.»
از دیدگاه امام، سهل‏انگارى در این زمینه براى خوشایند غرب،جایز نیست. «امکان ندارد اجازه دهید در یک چنین محیط اسلامى،براى این که شرق و غرب خوششان بیاید سهل‏انگارى شود. آزادى‏اى که‏صحیح است و براى اسلام و کشور مضر نباشد. از اول بوده... خداوندبه شما کمک کند تا توطئه گرها را به سزاى اعمالشان برسانید.»
این سخنان که در دیدار با جمعى از سربازان گمنام «اطلاعات‏سپاه‏» ایراد شده است، شناسایى و برخورد باتوطئه توسط مطبوعات‏را منحصر در دستگاه فرهنگى نمى‏داند، بلکه دستگاههاى امنیتى‏کشور را نیز موظف به برخورد با توطئه در هر لباس و به هرعنوان‏مى‏نماید.
مصادیق «توطئه‏» از دیدگاه امام خمینى(ره)
با نگاهى گذرا برسخنان امام، پى به این نکته مى‏بریم که معمولادر مواردى که امام خمینى(ره) «منع از توطئه‏» مى‏نمایند یکى ازمصادیق توطئه را نیز در صدر یا ذیل آن عنوان مى‏کنند. به عبارت‏روشن‏تر «مفهوم توطئه‏» مبهم نیست تا برداشت‏هاى مختلف را به‏دنبال داشته باشد. با اندک توجه در عملکرد مطبوعات و جناح‏ها وگروههاى سیاسى مى‏توان فهمید که با نوعى توطئه رو به رو مى‏باشیم‏یانه و کدام گروه و خط همچنان وفادار مانده است.
با جستجوى محدودى که در سخنان امام خمینى(ره)داشته‏ایم به‏موارد متعددى از «مصادیق توطئه‏» به طور صریح و غیر صریح‏برمى‏خوریم. ذیلا اهم این موارد برشمرده مى‏شود:
1- مضر به انقلاب، جمهورى اسلامى و مصالح آن; انقلاب اسلامى‏حاصل تلاش و خون‏بهاى هزاران شهید است که اکنون به امانت‏به‏نسل‏هاى بعد از خود گذاشته‏اند. حفظ این نظام و رعایت مصالح آن‏از اولویت‏هاى اساسى در «آزادى‏» است. امام خمینى(ره)در مواردمتعدد، هرحرکتى برخلاف این نظام را به عنوان «آزادى‏» ردمى‏نمایند و آن را از مصادیق توطئه مى‏شمرند. «قلم آزاد است‏مسائل را بنویسد لکن نه این که توطئه برضد انقلاب بکند.» وحرمت آزادى قلم تا آنجاست که مصالح کشور و انقلاب را در نظربگیرد.
«آزادى قلم و آزادى بیان معنایش این نیست که کسى برضدمصلحت کشور، قلمش آزاد است که بنویسد، برخلاف انقلابى که مردم‏خون پایش داده‏اند بنویسد... براى مطبوعاتى، احترام قائل هستیم‏که بفهمد آزادى بیان و آزادى قلم یعنى چه.»
دفاع از انقلاب اسلامى که تحفه الهى و ودیعه شهیدان است.
باید به عنوان اصل در تمام آزادى‏ها مورد توجه قرار گیرد; چه‏این که هرگونه ضدیت، با آن خیانت است. «باید مطبوعات در خدمت‏کشور باشند، نه برضد انقلاب کشور. مطبوعاتى که برضد انقلاب کشورهستند، اینها خائن هستند.» و این ضدیت و خیانت، همان توطئه‏اى‏است که گاهى نشانه آن به این شکل است. «ما از بعضى مطبوعات‏توطئه مى‏فهمیم براى این که مى‏بینیم که مسائلى که به ضد انقلاب‏است‏با آب و تاب و با تفسیر و طول مى‏نویسند(و)مسائلى(را)که وفق‏انقلاب است‏یا نمى‏نویسند یا با اشاره رد مى‏شوند. این طورمطبوعات مورد قبول ملت نیست.»
بزرگنمایى نقاط ضعف جمهورى اسلامى ایران، نیز از موارد تضعیف‏نظام است که از نظرگاه امام، قابل قبول نیست. «ما نبایدخودمان به جان جمهورى اسلامى بیفتیم براى این که فرض کنیداعوجاجى در فلان‏جا واقع شده... حالا ما قلم به دست‏بگیریم و. ..به رخ جمهورى اسلامى بکشید.»
کسى منکر نقاط ضعف جمهورى اسلامى نیست و ما باایده‏آل‏ها وآرمان‏ها فاصله زیادى داریم اما آیا اگر برخى از جراید، وقایعى‏را که مورد بهره بردارى دشمنان قرار مى‏گیرد به طور مرتب با آب‏و تاب نقل نمایند و تا آنجا به‏وقایع بپردازند که خواسته خودشان را تامین نماید، آیا این‏ضدیت نیست؟ و آیا وقتى متوجه شدیم که فلان حادثه مورد توجه‏رسانه‏هاى غربى قرار گرفته است و یا تحلیل‏هاى غلط موجبات تضعیف‏نظام و بدبینى را فراهم مى‏آورد، مانیز باید به همان شیوه غربى‏هرچه بر قلم جارى شد بنویسیم؟ این روش ژورنالیستى ضدیت‏باانقلاب است که در دیدگاه امام خیانت است.
آزادى بدون رعایت مصالح کشور و انقلاب نیز از مصادیق ضدیت‏باانقلاب و توطئه شمرده شده است.
«... باید روى موازین مطبوعاتى... رفتار کنند. آزادى معنایش‏این نیست که کسى برضد مصلحت کشور قلمش آزاد است... برخلاف‏انقلابى که مردم خون پایش داده‏اند بنویسد; همچو آزادى صحیح‏نیست. قلم آزاد است که مسائل را بنویسد لکن نه این که توطئه‏برضد انقلاب بکند.»
چارچوب «مصالح نظام‏» در آزادى احزاب و تشکل‏هاى سیاسى نیزباید مراعات شود «همه مردم آزادند، مگر حزبى که مخالف مصلحت‏مملکت‏باشد.»
ضدیت‏با مصلحت نظام از طرق مختلف، قابل تشخیص است; بزرگنمایى‏مشکلات، زیر سوال بردن ارگان‏ها و نهادهاى اساسى انقلاب به اسم‏انتقاد، بازگویى تحلیل‏هاى مغرضانه و فرصت طلبانه رسانه‏هاى غربى‏به وسیله مطبوعات و احزاب داخلى و... از موارد ضدیت‏با نظام ومصالح آن است.
هیچ یک از نظام‏هاى دمکراسى با تمام ادعاهایشان، مخالفت‏بانظام و مصالحشان را بر نمى‏تابند. بدون شک نظام اسلامى ما نیزآسیب‏ناپذیر نیست و حفظ آن نیاز به دشمن‏شناسى در تمام ابعاددارد. باید توجه داشت که در دنیاى امروز «دخالت نظامى‏» براى‏براندازى نظام‏ها توسط قدرت‏هاى استکبارى به عنوان آخرین راه حل‏است. براندازى حکومت‏هاى مستقل، به طرق بسیار دقیق روانى وجاسوسى در درون حکومت، یکى از روش‏هایى است که قدرت‏هاى بزرگ‏براى به زانو درآوردن حکومت‏هاى مخالف با خود انجام مى‏دهند.
شعار «آزادى‏» و «دمکراسى‏» که در حال حاضر توسط رادیوهاى‏بیگانه به زبان‏هاى مختلف تبلیغ و ترویج مى‏شود یکى از راهبردهاى‏موذیانه استکبار است. این دو شعار ضمن این که عوام پسندانه‏ترین‏شعار است، بسیارى از روشنفکران ممالک را نیز تحت تاثیر قرارداده است. حتى دولتمردان نیز فریب این شعارها را مى‏خورند و گاه‏آن چنان مصالح و اهداف نظام با این دو شعار استحاله و نادیده‏گرفته مى‏شوند که مخالفین را به نابودى و توطئه علیه نظام ترغیب‏مى‏نماید و حکومت را از هرگونه اقدام موثر که بیمه کننده نظام‏باشد، باز مى‏دارد و این روش موذیانه توسط استکبار به وسیله‏عوامل داخلى در حال وقوع است.
د- توطئه و تفرقه
اختلاف افکنى، خط دیگر توطئه است که در قالب آزادى به وقوع‏مى‏پیوندد. انقلاب اسلامى ایران به برکت «وحدت‏» مردم با مسوولین‏و مسوولین با یکدیگر تاکنون به حرکت‏خود ادامه داده است. امام‏خمینى(ره)بارها ضمن موثر دانستن این عامل در پیروزى‏ها، برحفظ‏این نعمت‏بزرگ تاکید فرموده‏اند. یکى از بهترین طرق حفظ وحدت،شعائر و شعارهاى اسلامى است. شعارهاى وارداتى غربى هیچگاه‏نمى‏توانید بین مسوولین و مردم همدلى ایجاد نمایید و این به دودلیل است:
اول، تعارض بسیارى از شعارهاى غربى با شعائر اسلامى.
دوم، نامانوس بودن این شعارها با تفکرات دینى مردم وروحانیت.
دولتمردان به جاى تکرار الفاظ غربى که غایه‏الامال زندگى غربى‏با تفکرات مادى گرایانه آنهاست، باید شعائر اسلامى را به عنوان‏محور و اصل براى جوانان تشریح نمایند و در این میان، نقش‏روحانیت اصیل وفقهاى عادل دشمن شناس، غیر قابل انکار است.
دشمنان نیز سعى کرده‏اند با کمرنگ کردن ارزش‏هاى اسلامى و ترویج‏الفاظى که ساخته و پرداخته خودشان است، اصل وحدت را نابودکنند; پس عنوان «آزادى‏» نباید باعث غفلت مسوولین مربوطه‏ازعوامل و مجریان این خط توطئه در داخل بشود. در این زمینه،تاریخ مشروطیت مى‏تواند درسى بزرگ براى ماباشد.
اختلاف افکنى به وسیله مطبوعات‏و احزاب در مشروطیت‏باعث تضعیف و نابودى انقلابیون و روحانیون‏اصیل(به‏عبارت دیگر به وجود آورندگان انقلاب)و قدرتمند شدن‏دشمنان داخلى و در نهایت‏به دست گرفتن حکومت توسط آنان شد.
برهمین اساس بارها امام خمینى(ره)برعبرت‏گیرى از مشروطیت‏اشاره فرموده‏اند: «درصدر مشروطیت هم با ایجاد گروههاى مختلف‏نگذاشتند که مشروطه به ثمر خودش برسد، او را برخلاف مسیر خودش‏راندند. امروز هم همان شیاطین، همان‏ها که مخالف بااین نهضت‏بودند مى‏خواهند نگذارند... مردم ایران بیدار باشید... اگر...خللى واقع شود... در این صف فشرده ملت ایران، خطر در پیش‏است.»
در ادامه امام خمینى(ره)ضمن این که تفرقه افکن را توطئه‏قلمداد مى‏نمایند بر طرد و نابودى این عناصر تاکید مى‏کنند.
«تفرقه افکن‏ها را از بین خودتان بیرون کنید، ما نخواهیم گذاشت‏که این تفرقه افکنى‏ها رشد کنند، آنها را در نطفه خفه مى‏کنیم.
آزادى غیر از توطئه است... شیاطین در مخفى‏گاهها توطئه مى‏کنند وباید ما باهم یک صدا باهم به پیش برویم. »
از نگاه امام، درج هر مطلب تفرقه افکنانه‏اى، توطئه‏آمیز است.
«مطبوعات موظفند. .. از درج مقالاتى که مضر به انقلاب و موجب‏تفرقه مى‏شود خوددارى کنند که این خود توطئه محسوب مى‏شود.»
هیاهو و جنجال آفرینى توسط مطبوعات از مواردى است که باید باآن مقابله شود. جالب است که از فضاى کنونى مطبوعات، بسیارى على‏رغم شعارقانون گرایى، هرگاه قانون یا مطلبى مطابق میلشان نباشدبرعلیه آن هیاهو ایجاد مى‏نمایند. از دیدگاه امام، عاقبت این‏گونه جنجال آفرینى‏ها، به تباهى کشیده شدن و تفرقه است. «همه‏این آقایانى که ادعاى این را مى‏کنند که ما طرفدار قانون‏هستیم... ملتزم باشند که اگر قانون بر خلاف راى من هم بودخاضعم... دیگر دعوایى پیش نمى‏آید، هیاهو پیش نمى‏آید. اگر بناشد که یک جایى... دادستان بخواهد روى قوانین عمل بکند، بخواهیم‏بگوییم خیر ما دادستان را قبول نداریم، این معناى دیکتاتورى(است).»
جنجال برعلیه قواى موضعه قانون، موجب استقرار دیکتاتورى و به‏تباهى کشیده شدن است «دیکتاتورى همین است که نه به مجلس‏سرفرود آورد، نه به قوانین مجلس و نه به شوراى نگهبان و نه به‏تایید شوراى نگهبان و نه به قوه قضاییه... بعد از آن که قانون‏وظیفه را معین کرد، هرکس بخواهد که برخلاف او عمل بکند، این یک‏دیکتاتورى است که به صورت مظلومانه حالا پیش آمده و بعد به صورت‏قاهرانه خواهد آمد و بعد این کشور را به تباهى خواهد کشید واین کشور وقتى به تباهى کشیده شد و این مردم متفرق شدند، این‏همان وظیفه‏اى است که براى ابرقدرت‏ها باید انجام بدهد، این آدم‏انجام داده... اگر من این نصیحت‏ها را مى‏کنم... از هیاهو وجنجال دست‏بردارید. روزنامه‏ها از هیاهو و جنجال ست‏بردارند،قلم دارها از هیاهو و جنجال دست‏بردارند، نویسنده‏ها دست‏بردارند، گوینده‏ها دست‏بردارند.»
امام خمینى(ره)با توجه به نقش تاثیر گذارى تیتر روزنامه‏هابرافکار و نیز نقش تیتر در هدایت‏به سوى واقعیت، از درج‏تیترهاى محرک و نامناسب منع مى‏نمایند «مطبوعات موظفند ازتیترهایى که موجب تحریک... است‏خوددارى کنند. » ، «یکى وقتى‏قلمى مى‏خواهد مساله‏اى را که کوچک است‏بزرگ کند، تیتر بزرگ‏بنویسد و هرچه دلش مى‏خواهد بنویسد... که البته این غرض‏ورزى‏است.»
با مطالعه در نظرات امام، به خسارتهاى جبران ناپذیر به وسیله‏تفرقه پى مى‏بریم و بدین جهت است که مى‏فرمایند: «اگر یک نفر...
بخواهد به هم بزند این وحدت را، این معصیت‏خدا را کرده است.»
این عواقب سوء، موجب تلقى توطئه از تفرقه افکنى مى‏شود که به‏هر عنوان آزادى، دمکراسى، مطبوعات و... که باشد، بایدجلوگیرى شود.

تبلیغات