مجلس در اندیشه روح الله (ره)
آرشیو
چکیده
متن
در آستانه ششمین دوره انتخابات مجلس شوراى اسلامى هستیم.
اهمیت و جایگاه مجلس شوراى اسلامى و نقش حضور مردم در صحنه،برهمه روشن است. هرچه ازعمر پربرکت جمهورى اسلامى ایران مىگذرد،مردم متعهد و انقلابى ایران اسلامى به اهمیت و نقش تعیین کنندهخود در تمامى صحنههاى انقلاب آگاهتر مىشوند و راز دوام و بقاءانقلاب خود را بهتر درمىیابند.
یکى از اهداف شوم استکبار جهانى، دور کردن مردم از صحنههاىانقلاب بوده و به انواع ترفندها متوسل شدهاند ولى به لطف خداوندتبارک و تعالى ملتشریف ایران با حضور عظیم خود در صحنههاىگوناگون انقلاب، این حقیقت را به اثبات رسانیدهاند که از وحدت وانسجام آنان چیزى کم نشده و استکبار و مزدوران آن تا ابد حسرتگسستن اتحاد و یکپارچگى ملت ما را به گور خواهند برد.
حضرت امام(ره)ضمن اشاره به وضعیت مجلس قبل از انقلاب اسلامى،نسبتبه اهمیت مجلس شوراى اسلامى و نقش مردم چنین مىفرماید:
«مادیدیم که اسلام و کشور ایران چه صدمات بسیار غم انگیزى ازمجلس شوراى غیر صالح و منحرف از بعد از مشروطه تاعصر رژیمجنایتکار پهلوى و از هر زمان بدتر و خطرناکتر در این رژیمتحمیلى فاسد (پهلوى)خورد. چه مصیبتها و خسارتهاى جان فرسا ازاین جنایتکاران بىارزش و نوکرمآب به کشور و ملت وارد شد. ازبعد از مشروطه هیچگاه به قانون اساسى عمل نشده، ... اکنون کهبا عنایت پروردگار و همت ملت عظیم الشان، سرنوشت کشور به دستمردم افتاده و وکلاء از خود مردم و با انتخاب خودشان بدون دخالتدولت و خانهاى ولایات به مجلس شوراى اسلامى راه یافتند و امیداستکه با تعهد آنان به اسلام ومصالح کشور جلوگیرى از هر انحرافىبشود.»
حضرت امام(ره)در ادامه آن مطلب مىفرماید:
«اکنون که بحمدالله موانع رفع گردیده و فضاى آزاد براىدخالت همه طبقات پیش آمده است، هیچ عذرى باقى نمانده و ازگناهان بزرگ نابخشودنى، مسامحه در امر مسلمین است. هرکس بهمقدار توانش و حیطه نفوذش لازم است در خدمت اسلام و میهن باشد وبا جدیت از نفوذ وابستگان استعمار و منحرفان از مکتب بزرگ اسلامجلوگیرى نمایند وبدانند که مخالفین اسلام و کشورهاى اسلامى کههمان ابرقدرتان چپاولگر بین المللى هستند، با تدریج و ظرافت درکشور ما و کشورهاى اسلامى رخنه و با دست افراد خود ملتها،کشورها را به دام استثمار مىکشانند، باید باهوشیارى مراقبباشید و با احساس اولین قدم نفوذى به مقابله برخیزید و به آنانمهلت ندهید.»
بنابراین همه مردم در سرنوشت جامعه خویش مسوول هستند و هیچعذر و بهانهاى از کسى پذیرفته نیست که نسبتبه سرنوشت ادارهامور جامعه اسلامى بىتفاوت باشد وبىتفاوتى و کنارهگیرى نسبتبهسرنوشت اداره امور جامعه، از گناهان کبیره محسوب مىشود. پس همهمردم باید خود را دخیل و سهیم در اداره امور جامعه بدانند و هرکسى به هراندازهاى که توان دارد باید نسبتبه سرنوشت جامعهاسلامى تلاش نماید و حضور تک تک مردم در صحنههاى سیاسى و اجتماعىجامعه اسلامى به عنوان یک وظیفه شرعى، عقلى و سیاسى مىباشد.
ومطمئن باشیم که حضور گسترده در صحنههاى مختلف، دشمن را ناامیدو انقلاب را بیمه مىکند.
اهمیت و جایگاه مجلس و انتخابات را براساس دیدگاه حضرتامام(ره)طبق محورهاى زیر بررسى مىکنیم:
1- وظیفه و نقش مردم در انتخابات از دیدگاه حضرت امام(ره):
از دیدگاه حضرت امام(ره)جایگاه و نقش مردم درانتخابات،اساسى، حساس وتعیین کننده است.
در زیر وظایف مردم نسبتبه انتخابات را به فهرست ذکر مىکنیم:
الف- شرکت فعالانه در انتخابات:
حضرت امام(ره)همه آحاد ملت را به شرکت درانتخابات فرامىخوانند:
«وصیت من به ملتشریف آن است که در تمامى انتخابات چهانتخابات رئیس جمهورى و چه نمایندگان مجلس شوراى اسلامى و... درصحنه باشند و اشخاصى را که انتخاب مىکنند، روى ضوابطى باشد کهاعتبار مىشود. عدم دخالت مردم، از مراجع و علماى بزرگ تا طبقهبازارى و کشاورز و کارگر و کارمند، همه و همه مسوول سرنوشتکشور و اسلام مىباشند، چه در نسل حاضر و چه در نسلهاى آینده، وچه بسا که در بعض مقاطع عدم حضور و مسامحه گناهى باشد که درراس گناهان کبیره است. پس علاج واقعه را قبل از وقوع باید کردو الا کار از دست همه خارج خواهد شد و این حقیقتى است که بعد ازمشروطه لمس نمودهاید و نمودهایم. چه علاجى بالاتر و والاتر از آناست که ملت در سرتاسر کشور در کارهائى که محول به اوست، بر طبقضوابط اسلامى و قانون اساسى انجام دهد.»
پس همه اقشار ملت در سرنوشت کشور اسلامى خود مسوول هستند. ولذا همه باید شرکت در انتخابات را به عنوان یک وظیفه شرعى وقانونى خود بدانیم و بدون هیچ گونه درنگ و مسامحهاى در صحنههاىحساس انقلاب حضور فعال داشته باشیم و بدانیم که اگر به خاطر عدمحضور ما در سرنوشت جامعه، ضربهاى به انقلاب وارد شود، همه ملتدر پیشگاه خدا و شهداى عزیز مسوول خواهند بود. حضرت امام(ره)دراین زمینه مىفرماید:
«اگر خداى نخواسته بر اسلام یا کشور اسلامى از ناحیه عدمدخالت در سرنوشت جامعه، لطمه و صدمهاى وارد شود، یک یک تمامملت در پیشگاه خداى قهار توانا مسوول خواهیم بود و نسلهاىآینده که ممکن است از کنارهگیرى کنونى مورد هزار گونه تجاوزواقع شوند، ما را نبخشند. یکى از وظایف مهم شرعى و عقلى مابراى حفظ اسلام و مصالح کشور حضور در حوزههاى انتخابیه و راىدادن به نمایندگان صالح و کاردان و مطلع بر اوضاع سیاسى جهان وسایرچیزهایى که کشور به آنها احتیاج دارد، مىباشد و مجلس محتاجبه متخصصین رشتههاى مختلفى است که کشور احتیاج به آنها دارد.»
و در اصل ششم قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران چنین آمده است:
«در جمهورى اسلامى ایران امور کشور باید به اتکاء آراء عمومىاداره شود، از انتخابات، انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلسشوراى اسلامى، اعضاى شوراى اسلامى و نظایر اینها یا از راه همهپرسى در مواردى که در اصول دیگر این قانون معین مىگردد.»
ب- مشورت کردن:
مشورت از دستورات اسلامى است و خداوند، مومنین را به مشورتفرا خوانده و مىفرماید:
(و امرهم شورى بینهم.)و در جاى دیگر مىفرماید:(و شاورهمفىالامر)و در روایات متعددى بر اهمیت مشورت تاکید شده است.
تاجایى که حضرت امیرالمومنین(ع) در وصیتخودچنین مىفرماید:(ع)
«اضمم آراء الرجال بعضها الى بعض ثم اختر اقربها الى الصواب وابعدها من الارتیاب.»
یعنى: نظریات صاحبان راى را جمع کن و سپس نزدیکترین آن رابه صواب و دورترین آن را ازشک انتخاب کن.
ما از آیات و روایات اصل لزوم مشورت را استفاده مىکنیم. ازآنجا که مجلس از اهمیت والایى برخوردار است و تصمیمات مجلسشوراى اسلامى در امورکشور نقش به سزایى دارند لذا ما براى اینکه کاندیداى اصلح را انتخاب کنیم باید با افراد مورد اطمینانمشورت کنیم و همه امور و مصالح کشور را در نظر بگیریم و بعدخودمان تصمیم بگیریم که به چه کسى راى بدهیم. در این موردحضرت امام(ره)وظیفه همگان را روشن مىکند:
«در تعیین رئیس جمهور و وکلاء مجلس با طبقه تحصیل کرده متعهدو روشن فکر با اطلاع از مجارى امور و غیر وابسته به کشورهاىقدرتمند استثمارگر، و استهمارگر به تقوى و تعهد به اسلام وجمهورى اسلامى مشورت کرده، و با علماء و روحانیون با تقوى ومتعهد به جمهورى اسلامى نیز مشورت نموده(نمائید. »
پس بنابراین مردم مومن و انقلابى ما براى انتخاب نماینده خودبا افراد مومن و متعهد که مورد اعتمادشان هست، مشورت مىنمایندو در مقام مشورت کسى حق ندارد که راى و نظر خود را به دیگرانتحمیل کند. مردم ما در انتخاب وکلاى خود کاملا آزاد هستند وخودشان طبق معیار و ضوابطى که معین شده، نامزدهاى انتخاباتى راشناسایى نموده و به شخص مورد نظرشان راى خواهند داد.
ج- انتخاب اصلح
باتوجه به این اصل کلى که مسوولیتها باید در دست صالحترینافراد باشد، مردم نباید بىتوجه از کنار این مساله بگذرند بلکهوظیفه دارند که از روى آگاهى و شناخت کامل شایستهترین فرد راانتخاب کنند.
مرحوم علامه امینى در کتاب «الغدیر» مىفرماید:
ابن عباس از رسول خدا(ص)چنین نقل مىکند: «من استعمل عاملا منالمسلمین و هو یعلم ان فیهم اولى بذلک منه و اعلم بکتاب الله وسنه نبیه فقدخان الله و رسوله و جمیع المسلمین.»
یعنى هرکس از مسلمانان عاملى(کارگزارى)را بر سرکار بیاوردو به او مسوولیتبدهد. در حالى که مىداند در بین مسلمانانفردى وجود دارد که او براى این کار سزاوارتر است و به کتاب وسنت پیامبر(ص)آشناتر است، آن کس به خدا و رسول خدا(ص)و جمیعمسلمین خیانت کرده است.
بنابر این بر افراد جامعه اسلامى لازم است تا ویژگیهاى اشخاصرا برسى نمایند و از بین آنان بهترین و شایستهترین فرد را براىتصدى امور وکارگزارى نظام اسلامى انتخاب کنند.
حضرت امام خمینى(ره)معنا و معیار انتخاب اصلح را چنین بیانمىفرمایند: «اگر(انتخاب اصلح)براى خودتان باشد، شیطانى است واما اگر انتخاب اصلح براى مسلمانهاست، کى و از کجاست، مطرحنیست، از هرگروهى باشد، حزب باشد، یاغیر حزب، نه حزب اسباب اینمىشود که غیر آن فاسد و نه صد درصد حزبى بودن باعث صلاح آنهاست.
و انتخاب اصلح براى مسلمین یعنى انتخاب فردى که تعهد به اسلاموحیثیت آن داشته باشد و همه چیز را بفهمد و چون در مجلس، اسلامتنها کافى نیست، بلکه باید مسلمانى باشد که احتیاجات مملکت رابشناسد و سیاست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد کشور باشد وممکن استبه شما و گروه شماهم مربوط نباشد، که اگر اصلح راانتخاب کردید، کارى اسلامى مىکنید و این یک محکى استبراىخودتان که تشخیص بدهید انتخاب براى اسلام استیا براى صلاحخودتان. امیدوارم که تا آخرهم این طور باشد و هر دوره انتخاباتبهتر انجام شود، و این مساله، مساله شخصى نیستبلکه براىاسلام و از امور مهمه است.»
و در جایى دیگر حضرت امام(ره)ملاک و معیار انتخاب اصلح رابراى مردم چنین بیان مىکنند: «اشخاصى را انتخاب کنیم که از هرجهت صالح باشند. مسلمان بودن تنها فایدهاى ندارد، باید جمهورىاسلامى را قبول داشته باشد و از مسائل روز اطلاع داشته باشد. سعىکنید مثل مرحوم مدرس را انتخاب کنید. کسانى را که انتخابمىکنید باید مسائل را تشخیص دهند، نه از افرادى باشند که اگرقدرت دیگرى تشر زد، بترسند، باید بایستند و مقابله کنند.»
ملت هوشیار و همیشه در صحنه ایران اسلامى با در نظرگرفتن ملاکو معیارهاى لازم به خاطر خدا و مصالح نظام اسلامى کشورمان با دقتکامل سوابق و ویژگىهاى نامزدهاى انتخاباتى را بررسى نموده بهدور از گرایشهاى جناحى و گروهگرایى، شایستهترین و صالحترینافراد را براى نمایندگى مجلس شوراى اسلامى انتخاب خواهند نمود.
و بدانند که با حضور گسترده در انتخابات و انتخاب اصلح، ضربهبزرگى بر دشمنان اسلام و انقلاب خواهند زد.
2 وظیفه و نقش نامزدهاى انتخاباتى از دیدگاه حضرت امام(ره)
وظیفه و نقش نامزدهاى ا نتخاباتى در سلامت انتخابات وحضورپرشور مردم به پاى صندوقهاى اخذ راى اهمیتبه سزایى دارند:
الف شرایط نمایندگان(کاندیدهاى انتخاباتى):
نامزدهاى انتخاباتى مجلس شوراى اسلامى علاوه بر دارا بودنشرایط عمومى که در قانون اساسى ذکر شده باید شرایطى دیگرىداشته باشند تا بهتر بتوانند به مردم خدمت کنند و در مصوباتمجلس قدرت وتوان اظهار نظر و نقد وبررسى لازم را داشته باشند ودر مشکلات کلیدى جامعه بتوانند تصمیمات لازم را بگیرند و همیشهمصالح نظام را مقدم بر هرچیزى بدارند.
حضرت امام(ره)شرایط کاندیداى انتخاباتى(نمایندگان)را این طوربیان مىفرماید: «مردم شجاع ایران با دقت تمام به نمایندگانىراى دهند که متعبد به اسلام، وفادار به مردم باشند و در خدمتبه آنان احساس مسوولیت کنند و طعم تلخ فقر را چشیده باشند و درقول وعمل مدافع اسلام پابرهنگان زمین، اسلام مستضعفین، اسلام رنجدیدگان تاریخ، اسلام عارفان مبارزهجو، اسلام پاک طینتان عارف ودر یک کلمه، مدافع اسلام ناب محمدى(ص)باشند. و افرادى را کهطرفدار اسلام سرمایهدارى، اسلام مستکبرین، اسلام مرفهین بىدرد،اسلام منافقین، اسلام راحتطلبان، اسلام فرصت طلبان و در یک کلمه،اسلام امریکایى هستند، طرد نموده و به مردم معرفى نمایند. »
شرایط کاندیداى انتخاباتى(نمایندگان)عبارتند از:
1- متعبد به اسلام و معتقد به جمهورى اسلامى ایران.
2- پشتیبان ولایت فقیه و مطیع اوامر او.
3- وفادار به مردم.
4- مطلع و آگاه به مسائل روز.
5- هدف خدمتبه محرومین.
ب- شرایط تبلیغات نامزدهاى انتخاباتى:
تبلیغات نامزدهاى انتخاباتى یکى از عوامل مهم سلامتبرگزارىانتخابات مىباشد. کاندیداهاى محترم مجلس اسلامى همان طور کهمطلع هستند هدف از وکیل شدن خدمتبه اسلام و مردم مىباشد.
بنابراین تبلیغات باید در چهار چوب اسلام باشد و شما از همانقدم اول نیت را خالص کنید و براى رضاى خداوند تبارک و تعالىحرکت کنید تا در آینده بتوانید منشا خدمات شایانى براى جامعهاسلامى باشید.
شرایط تبلیغات نامزدهاى انتخاباتى مجلس شوراى اسلامى ازدیدگاه حضرت امام خمینى(ره):
«نصیحتى است از پدرى پیر به تمامى نامزدهاى مجلس شوراىاسلامى که سعى کنید تبلیغات انتخاباتى شما در چهار چوب تعالیم واخلاق عالیه اسلام انجام شود و از کارهایى که با شوون اسلاممنافات دارد، جلوگیرى گردد.باید توجه داشت که هدف از انتخاباتدر نهایتحفظ اسلام است. اگر در تبلیغات، حریم مسایل اسلامىرعایت نشود، چگونه منتخب حافظ اسلام مىشود؟ باید سعى شود تاخداى ناکرده به کسى توهین نگردد و در صورتى که رقیب انتخاباتىبه مجلس راه یافت، به دوستى و برادرى که چیزى شیرینتر از آننیست. لطمهاى نخورد.»
نامزدهاى انتخاباتى مجلس شوراى اسلامى این نصیحت پدرانه امامراحل(ره)را آویزه گوششان قرار دهید. و بدانید که اگر مىخواهیدبه این ملتشریف و بزرگوار خدمت کنید باید مسائل اسلامى رارعایت کنید. چون این ملتبراى اسلام قیام کردند و در این راهپرفراز و نشیب علاوه بر سختیها و مشکلات فراوانى کهمتحمل شدند،شهداى گرانقدرى را تقدیم اسلام و انقلاب کردهاند. و شکى نیست کهشهداى عزیز و امام شهدا ناظر بر اعمال و حرکات ماهستند و ماباید سعى کنیم در مسیر اهداف آن بزرگواران حرکت کنیم. شما بایددر تبلیغات انتخاباتى به گونهاى عمل کنید که به وحدت و انسجاممردم لطمهاى وارد نشود و خداى نخواسته کاندایدى رقیب خود رامورد توهین و هتک حرمت قرار ندهید. باید برنامهها و دیدگاههاىخود را درجوى سالم به مردم ارائه دهید تا مردم با بصیرت ودرایت و رعایت همه جوانب کاندیداى مورد نظر خود را انتخابکنند. و بدانید که این انتخابات یک امتحان است و پیروز آن کسىاست که به تکلیف و وظیفه الهى خود عمل کرده باشد.
به نامزدهاى انتخاباتى مجلس شوراى اسلامى تذکر داده شود علاوهبر این که باید با صفا و صمیمیت و به دور از اختلاف، رقابتانتخاباتى داشته باشند. باید در تبلیغات نهایت صرفهجویى رانمایند. امروز عده کثیرى از مردم در فقر و مشکلات اقتصادى به سرمىبرند. از چاپ عکس و پوسترهاى رنگارنگ و زائد بر حد اعتدال وضرورت، پرهیز نمایند و در حد شناسایى خودتان که ضرورت ایجابمىکند استفاده کنید و مطمئن باشید که مردم ما فریب تبلیغاتکذایى وعکس و پوسترهاى آنچنانى - که نوعا منجر به اسراف مىشود- را نخواهند خورد. بلکه آنچه مهم است این است که شما اهداف ودیدگاهها و برنامههاى خودتان را براى مردم بیان کنید و خودتانرا به مردم تحمیل نکنید. بگذارید مردم شریف و آگاه خودشانآزادانه و از روى معیار و ملاکهایى که دارند، شخص مورد نظرشانرا انتخاب نمایند.
در این قسمتبه بیان شیوا و گهربار امام راحل(ره)گوش جانمىسپریم:
«گرچه همه حق تبلیغات صحیح براى خود یا کاندیدهاى خود یادیگران را دارند و هیچ کس نمىتواند جلوگیرى از این حق نماید. والبته لازم است تبلیغات موافق مقررات دولتباشد.»
3 وظیفه ناظران و مجریان انتخابات:
الف- وظیفه ناظران(شوراى نگهبان):
وظیفه شوراى محترم نگهبان را قانون معین نموده اولین وظیفهاىکه در این بخش دارند، این است که صلاحیت کلیه نامزدهاىانتخاباتى را با دقتبررسى نمایند و افرادى که صلاحیتبراىکاندیداى انتخاباتى مجلس را دارند، به مردم معرفى نمایند.
بدیهى است که شوراى محترم نگهبان بدون هیچ گونه مسامحهاى بادقت کامل سوابق و خصوصیات کاندیدها را بررسى مىکنند و به وظیفهقانونى و شرعى خودعمل خواهند نمود. اما وظیفه دیگرى که آنشوراى محترم به عهده دارد، نظارت بر سلامت و صحت انتخاباتمىباشد. بعد از برگزارى انتخابات، شوراى نگهبان کلیه مدارک واسناد راجع به برگزارى انتخابات حوزههاى انتخابیه را با دقتمورد بررسى قرار مىدهند تا حق هیچ کس ضایع نشود و سپس مهر صحتبر انتخابات خواهند گذاشت.
حضرت امام(ره)در باره وظیفه شوراى نگهبان چنین مىفرماید:
«اعضاى محترم شوراى نگهبان ایدهم الله تعالى حافظ مصالحاسلام و مسلمین هستند. من به آقایان هشدار مىدهم که تضعیف وتوهین به فقهاى شوراى نگهبان امر خطرناکى براى کشور و اسلاماست. لازم است همه به طور اکید به مصالح اسلام و مسلمین توجهکنیم و به قوانین، هرچند مخالف نظر و سلیقه شخصىمان باشد،احترام بگذاریم، و به شوراى نگهبان تذکر مىدهم که در کار خوداستوار باشید و با قاطعیت و دقت عمل فرمایید و به خداى متعالاتکال کنید.»
مصوبات مجلس باید به تایید شوراى محترم نگهبان برسد تااعتبار قانونى پیدا کند. در اصل نود و سوم قانون اساسى چنینآمده است:
«مجلس شوراى اسلامى بدون وجود شوراى نگهبان اعتبار قانونىندارد، مگر در مورد تصویب اعتبارنامه نمایندگان و انتخاب ششنفر حقوقدان اعضاى شوراى نگهبان.»
شوراى محترم نگهبان بدون در نظر گرفتن منافع جناحى و بااستقلال کامل طبق وظیفهاى که به عهده دارند، در جهت پاسدارى ازاسلام و قانون اساسى عمل خواهند نمود.
حضرت امام(ره)مىفرماید: «اگر در مجلس اشتباهى واقع بشود،شوراى محترم نگهبان با کمال قدرت و استقلال عمل خواهد کرد.»
ب- وظیفه مجریان انتخابات:
امام(ره)خطاب به مجریان انتخابات چنین مىفرماید: «شما مسوولاین مساله (انتخابات)هستید، هم مسوول کارخودتان و هم مسوولدیگرى که تحت نظر شماهستند، که جریان انتخابات یک جریان صحیحباشد. هیچ کس در انتخابات بر دیگرى مقدم نیست. همه افراد ملتیک جور هستند در انتخابات، یعنى همان آدمى که یک کارکوچک انجاممىدهد با آن کسى که در راس همه امور هست، در باب انتخابات هیچفرقى باهم ندارند، این یک راى دارد، آن هم یک راى دارد.
بنابراین توجه به این که انتخابات جورى باشد که مردم پسندباشد. یعنى مردم احساس بکنند به این که مساله انتخابات به آنطورى که قانون انتخابات گفته است، به آن طورى که اسلام مىخواهد،دارد عمل مىشود. عمل مال شماست، قانون یک ثبتى است که مىشود،یک وظیفهاى تعیین مىکند، لکن آنى که مهم است درمقام عمل است،مقام عمل جورى باشد که تطبیق بکند با قانون و مردم در عمل راضىباشند. توجه کنید که اخلالگرها نیایند خرابکارى بکنند. مثلا کسىنزدیک صندوق بخواهد به مردم بگوید به این راى بدهید، آنجادیگر جاى این حرف نیست که آنجا بایستد. و بگوید فلانى خوب است.
فلانى بد است، باید جلوگیرى بشود، تاانشاءالله یک انتخابات خوبىداشته باشیم.»
اجراى انتخابات به عهده وزارت کشور، استانداران، فرماندارانو بخشداران مىباشد که مسوولین مربوطه طبق قانون به وظیفهخودشان عمل خواهند نمود. همان طورى که از بیانات امامراحل(ره)استفاده شد، مجریان انتخابات باید انتخابات را در یکجو سالم برگزار نمایند و جورى عمل نمایند که همه مردم واجدشرایط راى بدون هیچ گونه دغدغهاى با کمال آرامش و اطمینان بهکاندیداى مورد نظرخودشان راى بدهند. وتوجه به این نکته لازماست که باید براى مجریان امر انتخابات هیچ تفاوتى بین کاندیدهابرایشان نباشد. آنچه وظیفه آنها است و براى مجریان اهمیت دارد،این است که انتخابات را سالم بر قرار نمایند و قطعا آن شخصى کهاکثریت آراء مردم را کسب کرده باشد به مجلس راه خواهد یافت.
حضرت امام(ره)خطاب به مجریان انتخابات چنین مىفرماید: «شمافرمانداران و بخشداران و... همهتان موظفید به این که در اینامر(انتخابات مجلس)دقت کنید که خوب انجام بگیرد، مبادا یک وقتخداى نخواسته یک تقلبى در کاربیاید. شما موظف به این هستید کهخوب و موافق باشرع و اسلام و موافق با مصالح کشور اجرا بکنید.»
4- وظایف نمایندگان مجلس شوراى اسلامى از نگاه امام خمینى(ره):
نمایندگان مجلس شوراى اسلامى باید با کمال حسن نیت و برادرى،قوانین و مصوباتى که وضع مىکنند بر خلاف اسلام و قانون اساسىنباشد و همان طورى که در اصل شصت و هفتم قانون اساسى آمده کهدر اولین جلسه مجلس سوگندنامه یاد مىکنند و متن آن را امضاءمىکنند، از همان جلسه اول تاپایان دوره نمایندگى مجلس به آناصول پایبند باشند و در انجام وظیفه و حفظ حقوق ملت لحظهاىکوتاهى ننمایند. حضرت امام(ره) خطاب به نمایندگان مجلس شوراىاسلامى چنین مىفرماید:
«و از نمایندگان مجلس شوراى اسلامى در این عصر و عصر آیندهمىخواهم که اگر خداى نخواسته عناصر منحرفى با دسیسه و بازىسیاسى و کالتخود را به مردم تحمیل نمودند، مجلس اعتبارنامهآنان را رد کنند و نگذارند حتى یک عنصر خرابکار وابسته، بهمجلس راه یابد و از همه نمایندگان خواستارم که با کمال حسن نیتکوشا باشند که قوانین، خداى نخواسته از اسلام منحرف نباشد و همه به اسلام و احکام آسمانى آن وفادار باشید تا به سعادت دنیا و آخرت نائل آیید»
نمایندگان محترم مجلس شوراى اسلامى باید در قبال این مسؤولیت مهم احساس وظیفه نمایند و به دور از احساسات و اغراض جناحى به فکر رفع گرفتارى و مشکلات مردم محروم کشورمان باشند در این زمینه حضرت امام (ره) چنین مىفرمایند: «و ان شاء الله نمایندگان محترم مجلس سنگینى بار مسئولیت و رسالتخود را در این امر خطیر احساس کرده و مىکنند و به خوبى دریافتهاند که نظام و مردم از آنان چه انتظارى دارند، که باید گفت مجموعه خواستهها و انتظارات اسلامى مردم از مجلس، رفع گرفتارىها و محرومیتها و دگرگونى در نظام پر پیچ و خم ادارى کشور، از انتظارات به حقى است که باید آنها را جدى بگیرند. و نمایندگان محترم مجلس قبل از پرداختن به لوایح و تبصرهها و مواد غیر ضرورى به فکر مسائل اصلى و کلیدى کشور باشند و بر اساس اسلام عزیز در کمیسونها با طرح قوانین و لوایح به سمتى حرکت کنند که مشکلات اساسى مرتفع و سیاستهاى زیربناى کشور در امور فرهنگى و اقتصادى و اجتماعى و سیاسى در راستاى کمک به محرومین و رفع استضعاف مدون و به مورد اجرا درآید.»
نمایندگان محترم مجلس شوراى اسلامى همان گونه که مطلع هستید، مجلس محل بحث و گفتگو و انتقاد و استیضاح است . اما با رعایت موازین و اخلاق اسلامى و بدون در نظر گرفتن اهداف شخصى و جناحى باید به فکر اصلاح امور جامعه باشید.
حضرت امام (ره) چنین مىفرماید: «مجلسى که اساس یک کشور استباید محلى براى بحث و ساختن اخلاق جامعه باشد و انتقاد و استیضاح است. اما با رعایت موازین و اخلاق اسلامى و بدون در نظر گرفتن اهداف شخصى و جناحى باید به فکر اصلاح امور جامعه باشید.
حضرت امام (ره) چنین مىفرماید: «مجلسى که اساس یک کشور استباید محلى براى بحث و ساختن اخلاق جامعه باشد و انتقاد و استیضاح حق مجلس است اما برخورد با متخلف با آرامى و طرح مسائل اخلاقى، بهتر رفع اختلاف مىکند تا با الفاظ نیشدار و مقابله کردن با یکدیگر، خودشان را یک واعظ حساب بکنند که مىخواهند مردم را موعظه کنند و مردم هم احساس کنند که این آقایان خیر و صلاح آنها را مىگویند.»
امید است که خداوند توفیق دهد همه بتوانیم به رهنمودهاى آن امام بزرگوار و جانشین شایستهاش حضرت آیة الله خامنهاى عمل نموده و در مسیر اهداف عالیه آن امام راحل و ولى امر مسلمین حرکت کنیم و همیشه مدافع اسلام و انقلاب و ولایت فقیه باشیم و مصلحت نظام اسلامى را مقدم بر همه چیز بداریم.