ارائه مدل پارادایمیک برای توسعه آموزش مجازی کارآفرینی در دوران پساکرونا (مورد مطالعه: دانشگاه رازی)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پارادایمیک برای توسعه آموزش مجازی کارآفرینی در دوران پساکرونا در دانشگاه رازی انجام گرفت. پژوهش با رویکرد کیفی و با روش پژوهش نظریه بنیانی انجام گردید. جامعه مورد مطالعه شامل مدرسین و دانشجویان خبره در گروه کارآفرینی دانشگاه رازی کرمانشاه بودند که مشارکت کنندگان به صورت هدفمند انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از طریق مصاحبه با 22 نفر اشباع داده ها حاصل گردید. داده ها با روش کدگذاری سه مرحله ای تجزیه وتحلیل شدند. در مرحله کدگذاری باز تعداد 72 مفهوم و در کدگذاری محوری 16 مقوله و در نهایت در مرحله کدگذاری انتخابی مدل پارادایمیک تدوین و ارائه گردید. بر اساس نتایج، از عوامل مؤثر بر توسعه آموزش مجازی کارآفرینی در دانشگاه در دوران پساکرونا بهبود عوامل فنی و زیرساختی و توسعه مهارت ها به عنوان یک پیش نیاز مطرح گردید. در این راستا توسعه زیرساخت های فنی و زیربنایی از طریق تأمین و تخصیص سرمایه و بودجه لازم و بهبود مهارت های کلیه دست اندرکاران از طریق برگزاری کلاس های آموزشی پیشنهاد می گردد.Presenting a Paradigmatic Model for the Development of Virtual Entrepreneurship Education in the Post-Covid Era (Study Case: Razi University)
The present study was conducted with the aim of presenting a paradigmatic model for the development of virtual entrepreneurship education in the Post-Covid era at Razi University. This research was done with qualitative research method. The study population of the research was the professors and students of the entrepreneurship department of Razi University of Kermanshah, who were selected purposefully and in accordance with the rule of theoretical data saturation. 22 people were selected as the research sample. The data collection tool was a semi-structured interview, and open coding, central coding, and selective coding were used to analyze the data from the interview. By comparing and classifying similar codes, 72 concepts were extracted, and then by classifying similar concepts, 16 subcategories were identified including the central category. In order to develop virtual entrepreneurship education in the Post- Covid period according to the findings and extractive model of the research, it is necessary to improve technical and infrastructural factors and to develop the skills. In this regard, developing technical infrastructure by providing and allocating the necessary fund and budget and improving the skills of those involved by holding the educational courses are suggested.