طراحی و تبیین مدلی برای برندسازی در سازمان های آموزشی (مورد مطالعه: مدارس سرآمد شهر اصفهان)
آرشیو
چکیده
برندسازی در حوزه خدمات از موضوعات بسیار مهم و پرکاربرد بازاریابی و رقابت در بازار است که می توان در مدارس (به عنوان سازمان های خدماتی) از آن بهره برد. پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدلی برای برندسازی در مدارس، با رویکرد آمیخته اکتشافی (کیفی – کمی) انجام شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه مدیران و معلمان مدارس سرآمد شهر اصفهان بود. در بخش کیفی تا اشباع داده ها، به شیوه نمونه گیری هدفمند با 29 مدیر و معلم مصاحبه شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شدند. در بخش کمی نیز، یک پرسش نامه محقق ساخته و برخاسته از بخش کیفی تدوین گردید که روایی صوری و محتوایی آن بر اساس نظر متخصصان و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر 205 نفر برآورد گردید. نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در نهایت با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری، برای برندسازی مدارس سرآمد، مدلی متشکّل از مؤلّفه های مدیریت و رهبری، دید آموزشی مدیر، نیروی انسانی، محیط آموزش و یادگیری، حمایت و پشتیبانی، دانش آموزان، مشارکت، امکانات و تسهیلات و کانون فعالیت ها به دست آمد. با استفاده از نتایج به دست آمده؛ مدیران آموزش و پرورش می توانند در راستای تقویت مدارس در حیطه های شناسایی شده گام بردارند.Designing and Explaining a Model for Branding in Educational Organizations (Case study: Excellent Schools in Isfahan City)
Branding in the field of services is one of the most important and widely used topics in marketing and market competition that can be used in schools (as service organizations). The present study was conducted with the aim of designing and explaining a model for branding in schools with a mixed exploratory (qualitative-quantitative) approach. The study population included all principals and teachers of top schools in Isfahan city. In the qualitative part, 29 principals and teachers were interviewed with purposeful sampling until data saturation was achieved. The data were analyzed using the content analysis method. In the quantitative part, a researcher-made questionnaire was compiled based on the qualitative part, whose face and content validity were confirmed based on the opinion of experts, and its reliability was confirmed through the Cronbach's alpha coefficient. The sample size was estimated to be 205 people using Cochran's formula. The samples were selected using the simple random sampling method. Finally, using the structural equations model, for the purpose of branding the best schools, a model consisting of management and leadership components, manager's educational vision, human resources, teaching and learning environment, support, students, participation, resources and facilities, and center for activities was obtained. Using the obtained results, education managers can take steps to strengthen schools in identified areas.