راه و راه سازی (شوسه) در مناطق کردنشین؛ اهداف و فرایند شکل گیری(1304 -1320) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
راه و راهسازی در مناطق کردنشین از جمله نخستین مقوله هایی بود که توجه حاکمان و دولتمردان این حدود را از دوره پس از جنگ جهانی اول به خود جلب کرد. مجموعه عواملی از جمله هرج و مرج، نبود امنیت، ضعف حکومت مرکزی، نبود بودجه و... از موانع عمده احداث پروژه های راه سازی در این حدود بود. با روی کار آمدن رضاشاه راه و راه سازی در این مناطق مورد توجه جدی واقع شد. نگاه اولیه به پروژه راه سازی در دهه نخست سلطنت رضاشاه امنیتی–نظامی بود اما توسعه و گسترش آن در دهه دوم حکومت وی اهداف تجاری - اقتصادی به خود گرفت. این پژوهش بر آن است با تکیه ب اسناد و مدارک منتشر نشده آرشیوی، روزنامه ها و با روش توصیفی–تحلیلی روند تحولات و اقدامات راه سازی در مناطق کردنشین را در دوره مورد نظر بررسی نماید. نتایج پژوهش بیانگر آن است؛ دوره شانزده ساله حکومت رضاشاه بیشتر شهرها و مراکز مهم این منطقه از طریق راه های شوسه به دیگر مراکز ارتباط یافتند. با وجود ضعف های کیفی، توسعه و گسترش راه سازی نقش موثری در توسعه و تثبیت نفوذ حکومت مرکزی و مراودات تجاری- بازرگانی این مناطق داشت.Roads and Road construction in Kurdish areas; Goals and formation process (1304-1320 (
Road construction in the Kurdish regions was one of the first categories to attract the attention of rulers and statesmen from the post-World War I period. A set of factors such as chaos, lack of security, weakness of the central government, lack of budget, etc. were the main obstacles to the construction of road construction projects in this area. With the coming to power of Reza Shah, roads and road construction in these areas received serious attention. The initial view of the road construction project in the first decade of Reza Shah's reign was security-military, but its development and expansion in the second decade of her rule took on commercial-economic goals. Based on unpublished archival documents, newspapers and descriptive-analytical methods of this research intend to study the process of developments and road construction measures in Kurdish areas in the period under review. The results of the research indicate that; During the sixteen years of Reza Shah's rule, most of the important cities and centers of this region were connected to other centers through highways. Despite the quality weaknesses, the development and expansion of road construction played an effective role in developing and consolidating the influence of the central government and trade relations in these areas