چکیده

شیوه های گفت وگونویسی در متن نمایشی یکی از چالش برانگیزترین حوزه های مطالعاتی ادبیات نمایشی محسوب می شود. ارتباط آن با هنرهای نمایشی ازیک سو و ارتباط با مطالعات زبانی ازسوی دیگر، دامنه ی بحث را به حوزه ی مطالعات میان رشته ای گسترش داده است. بر همین اساس می توان ادعا کرد که چرخش های زبانی قرن بیستم بر حوزه های گفت و گونویسی نمایشی نیز تأثیر گذاشته است. یکی از فیلسوفان زبان که در این چرخش زبانی نقشی عمده ای داشت لودویک ویتگنشتاین متأخر است. او با ایده ی بازی های زبانی، عرصه های معناسازی زبان را وارد بسترهای تازه ای کرد. یکی از عناصری که می توان به عنوان نقطه ای مشترک میان هنر و زبان مورد بررسی قرار داد، حوزه ی تخیل است. تخیل نیز یک بازی زبانی است که از حضور میان کاربران زبان کاربرد یافته و خود را عیان می سازد. هدف از این پژوهش شناختن روش بسط و گسترش شیوه ی گفت و گونویسی نمایشی با استفاده از ایده ی بازی زبانی تخیل نزد ویتگنشتاین است. این مقاله برای شناخت این روش نمایشنامه ی مرگ یزدگرد از بهرام بیضائی را برگزیده است. سؤال مطروحه این است که بیضائی چگونه از روش بازی زبانی تخیل در گسترش زبان نمایشی متن مرگ یزدگرد سود جسته است؟ فرضیه نیز می تواند این گونه تعریف شود که به نظر می رسد بیضائی در بازی زبانی تخیل روش هایی شبکه ای برای گسترش زبان گفت و گونویسی برگزیده است. پژوهش حاضر براساس هدفْ کاربردی، از نظر روش گردآوری اطلاعاتْ کتابخانه ای، بر پایه ی روش، کیفی و بر مبنای ماهیت، توصیفی است. منظور از روش توصیفی، روشی است که ویتگنشتاین در مواجهه با زبان به مثابه ی انگاره ای فلسفی پیشنهاد داده است. نتیجه  اینکه بیضائی برای شکل دهی به قواعد اولیه ی بازی زبانی خود از انکار، اقرار و روش شناخت درک- جنبه استفاده کرده است تا به دلیل تشکیکی که در موقعیت نمایشی خود ایجاد کرده، در بطن به تشکیک در دستور زبان ثانویه ی زبان خود یعنی تردید در تاریخ مرگ یزدگرد بپردازد. 

An introduction to the late Wittgenstein’s imagination method in dramatic dialogue writing with a look at the text of Yazdgerd’s Death

Dialogue writing methods in dramatic theatrical text is considered one of the most challenging fields of study in dramatic literature. Its a relationship with performing arts on the one hand and language studies on the other hand. The scope of the discussion about the subject is also wide in the field of interdisciplinary studies. Based on this, it can be claimed that the linguistic turns of the 20th century also affect the fields of dramatic dialogue writing. One of the language philosophers who played a major role in this linguistic turn is the late Ludwig Wittgenstein. With the idea of ​​language games, he brought expanded the fields of meaning making of to language bringing with it into new contexts. One of the elements that can be considered as a common point between art and language in this regard, is the field of imagination. Imagination is also a language game that is used and manifests itself from the presence of language users. The purpose of this research is to know the method of developing and expanding the way of dramatic dialogue writing using the idea of ​​the language game of imagination according to Wittgenstein. To understand this method, this article has chosen the play The Death of Yazdgerd by Bahram Beyzai. The question is, how did Beyzai benefit from the language play method of imagination in expanding the dramatic language of the text of The Death of Yazdgerd? The hypothesis can also be defined in such a way that it seems that Beyzai in the language game of imagination has chosen network methods to expand the language of conversational writing. The current research is based on the practical purpose, in terms of the library information collection method, which is based on the qualitative method and based on the descriptive nature. The descriptive method is the method proposed by Wittgenstein in dealing with language as a philosophical concept. The result is that Beyzai has used denial, acknowledgment, and the method of understanding-aspect to shape the basic rules of his language game, in order to deeply doubt the secondary grammar of his language, that is, due to the doubt he created in his representational position doubts about the date of Yazdgerd’s death.

تبلیغات