اثربخشی مداخلات کارکردهای اجرایی برانعطاف پذیری شناختی، حافظۀ کاری و یادگیری ریاضی در دانش آموزان دارای هوشی مرزی
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخلات کارکردهای اجرایی بر انعطاف پذیری شناختی، حافظه کاری و پیشرفت تحصیلی ریاضی در دانش اموزان با عملکرد هوشی مرزی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون– پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر با هوشبهر مرزی(70تا 85) پایه سوم ابتدایی شهر یزد بودند که تعداد 40 نفر از انها به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و بطور تصادفی در دو گروه ازمایش و کنترل قرار گرفتند. برای آموزش مداخلات کارکردهای اجرایی از بسته آموزشی کارکردهای اجرایی که شامل 10 بازی آموزشی نرم افزاری و 10 بازی آموزشی دستی (مداد-کاغذی) بود استفاده شد. برای بررسی تأثیر این بسته بر انعطاف پذیری شناختی، حافظه کاری و پیشرفت تحصیلی ریاضی از آزمون های ویسکانسین، حافظه دیداری کورنولدی، خرده آزمون فراخنای ارقام وکسلر و آزمون کی مت استفاده شد. داده های بدست آمده با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیره با اندازه گیری مکرر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده از اجرای این بسته آموزشی نشان داد که آموزش کارکردهای اجرایی توانسته در بهبود انعطاف پذیری شناختی، حافظه کاری دیداری و شنیداری و پیشرفت تحصیلی در ریاضی به طور معناداری مؤثر واقع شود. بیشترین تأثیر از مداخله در بهبود تعداد طبقات کشف شده در آزمون ویسکانسین (انعطاف پذیری شناختی) و سپس حافظه دیداری مشاهده شد. این مداخله نتوانست در کاهش زمان واکنش آزمودنی ها تأثیر معنی داری داشته باشد. درمجموع، این پژوهش اثربخشی مداخلات کارکردهای اجرایی بر انعطاف پذیری شناختی، حافظه کاری و پیشرفت تحصیلی ریاضی در دانش اموزان با عملکرد هوشی مرزی را تأیید کرد.The effectiveness of executive functions interventions on cognitive flexibility, working memory and math academic achievement in students with borderline intellectual function.
The purpose of this research was to investigate the effectiveness of executive function interventions on cognitive flexibility, working memory and math academic achievement in students with borderline intellectual function. The research method was semi-experimental with pre-test - post-test and follow-up with control group. The statistical population of this research included all students with borderline intellectual function in the third grade of elementary school in Yazd city, 40 pupils were selected by the combined sampling method and were randomly divided into two experimental and control groups. Executive function training package which included 10 software educational games and 10 games with pencil-paper was used to teach executive function interventions. To investigate the effect of this package on cognitive flexibility, working memory and academic achievement in mathematics, Wisconsin tests, Kornoldi visual memory and Digit span subtest and KeyMath test were used. The obtained data were analyzed using analysis variance with repeated measures. The results obtained from the implementation of this educational package showed that the training of executive functions was able to significantly improve cognitive flexibility, visual and auditory working memory and academic achivement in mathematics. The greatest effect of the intervention was observed in improving the number of discovered classes in the Wisconsin test (cognitive flexibility) and then visual memory. This intervention could not have a significant effect in reducing the reaction time of the subjects. Overall, this research confirmed the effectiveness of executive function interventions on cognitive flexibility, working memory and math academic achievement in students with borderline intellectual function.