آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

ازجمله مسائلی که از دیرباز مورد ابتلای جامعه بوده و با گسترش حرفه آرایشگری، گریم و تأسیس کلینیک های زیبایی در جامعه امروز رواج بیشتری یافته، مسئله نگاه به اعضای جداشده از بدن نامحرم است که اختلاف دیدگاه فقیهان فریقین از گذشته دور تاکنون در آن نمایان است. طرح این مسئله از زمان علامه حلی در کتاب های فقهی شیعه و از زمان محمدبن ادریس شافعی در میان آثار اهل سنت به چشم می خورد. این نوشتار با روش تحلیلی و استنباطی به بررسی مستندات فقیهان فریقین و تحلیل و نقد آن ها پرداخته و نمایان ساخته است که  اصلی ترین مستند قائلان به جواز، نبود شهوت نسبت به عضو مُبان (جداشده) و عدم صدق عنوان زن بر آن عضو است. همچنین، مانعین نیز به عموم و اطلاق ادله حرمت نگاه به نامحرم و استصحاب حرمت استدلال کرده اند. برخی نیز میان جدا شدن عضو از بدن در زمان حیات که در این صورت نگاه به آن جایز و بعد از موت که حرام است، رأی به تفصیل داده اند. این مقاله ضمن بیان وجوه ضعف ادله جواز، روشن کرده است که دلایل حرمت نظر بر قوت خود باقی می مانند جز درباره مو، ناخن و دندان جداشده که ادله حرمت منصرف از این سه هستند.

A comparative analysis of the ruling on looking at a detached body part of a non-mahram individual in the jurisprudence of the two schools (investigation in professions such as makeup artist, cosmetology, beauty clinics, etc.)

One of the longstanding issues that has afflicted society and have been disputed by the fariqain jurisprudent, is The looking at those parts who are separated from the body of Non-mahram and the increasing prevalence of beauty clinics and the expansion of the makeup profession, which has led to a greater exposure to separated body parts. The difference of opinion among jurists from different schools of thought regarding the permissibility of looking at these separated body parts has been evident for a long time is The design of this issue has been studied since Allameh Helli in shiite jurisprudence books and from the time of Mohammad shafi' i. This article is based on analytical and inferential methods to study the documents of Fariqain jurisprudents and analyze them. As a result, it found that the most of the subjects which are said in the license is the lack of lust for these parts and the lack of the title of woman. In contrast, those who had say on the reverence of the opinion have also argued and applied to the general (unspecific) and to unconditional the evidence of respect to Non-mahram and assimilation of forbidden of respect. Some are also detailing the separation of organs from the body during the life in which it is permissible to look at it and after death is Haram. As a result of this article, in addition to the weakness of the evidence of the license, it is clear that the reasons for respecting the reasons of respect except hair, nails and teeth are separated and the reasons for respecting these three are strong.

تبلیغات