The Effect of Educational Software on Students’ Mathematical Problem-Solving Skill
آرشیو
چکیده
This study aimed to examine the effect of educational software on 3rd-grade elementary-school students’ mathematical problem-solving skill. This was a quasi-experimental, pretest-posttest, controlled study. The statistical population comprised all 3rd-grade elementary-school male students in District 4 of Karaj (Iran) in the academic year 2018-2019. A sample was selected via convenience sampling, and the participants were randomly assigned to two experimental and control groups (20 each). On pretest, two tests of “numerical analysis” and “attention and concentration” (Wechsler test) and a researcher-made problem-solving skill test were administered. Then, the experimental group received eight 40-minute sessions of software training, while the control group received the class’s routine education. Finally, both groups took the posttest. The data were analyzed via univariate analysis of covariance and independent samples t-test. After the experimental intervention, the two groups demonstrated a significant difference (p < 0.001) at three levels of “problem-solving speed”, “attention and concentration”, and “numerical analysis”. The two groups also showed a significant difference at the level of “problem-solving strategy identification” (p < 0.05). Accordingly, the role of educational media, and especially educational software, can be highlighted in promoting students’ learning and mathematical problem-solving skill.تاثیر نرم افزارهای آموزشی بر مهارت حل مساله ریاضی دانش آموزان
هدف این پژوهش بررسی تاثیر نرم افزارهای آموزشی بر مهارت حل مسئله ریاضی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون _ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان پسری بود که در پایه سوم ابتدایی در ناحیه 4 شهر کرج در سال تحصیلی۹۸_۹۷ مشغول به تحصیل بودند. روش نمونه گیری بصورت دردسترس بود و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل هر یک به تعداد 20 نفر قرار گرفتند. در مرحله پیش آزمون، دو آزمون «محاسبه ی عددی و دقت و تمرکز وکسلر» و «مهارت حل مسئله، محقق ساخته» انجام شد و سپس گروه آزمایش 8 جلسه 40 دقیقه ای تحت آموزش نرم افزاری قرار گرفتند و گروه کنترل آموزش معمول کلاسی را دریافت کردند و در پایان هر دو گروه تحت پس آزمون قرار گرفتند. به منظور تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و آزمون t برای گروه های مستقل استفاده شد. یافته ها نشان داد، پس از اجرای مداخله آزمایشی، بین گروه آزمایش و کنترل در سه سطح «سرعت در حل مساله»، «دقت و تمرکز» و « محاسبه ی عددی» با 99 درصد اطمینان تفاوت معناداری وجود دارد. (001/0 >P) و در سطح «شناخت راهبرد حل مساله» با 95 درصد اطمینان بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی دار وجود دارد. (05/0 >P) بر این اساس می توان بر نقش رسانه های آموزشی بویژه ضرورت استفاده از نرم افزارهای آموزشی در ارتقای یادگیری و مهارت حل مساله ریاضی دانش آموزان تاکید کرد.
درس ریاضی ،مهارت حل مساله ،نرم افزارهای آموزشی،