چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر پیش بینی ابعاد کمالگرایی بر اساس فراهیجانات مثبت و منفی در دانشجویان بود.روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، پژوهشی توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز بود. از این رو، حجم نمونه پژوهش بر اساس جدول مورگان و با در نظر گرفتن احتمال ریزش آماری و برای اطمینان بیش تر 250 نفر تعیین شد. به منظور نمونه گیری با شیوه نمونه گیری در دسترس با مراجعه به دانشگاه و همچنین پخش پرسشنامه در گروه های دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز در پیام رسان های اجتماعی، نمونه آماری پژوهش انتخاب گردید. ابزار استفاده شده برای گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه استاندارد کمال گرایی مثبت و منفی تری – شورت و همکاران (1995) و مقیاس فراهیجان ها (MES) بود. در پژوهش حاضر داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تک متغیری مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.یافته ها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد فراهیجانات مثبت می تواند 5/9 درصد از کمال گرایی مثبت و فراهیجانات منفی می تواند 5/12 درصد از کمال گرایی منفی نمونه آماری پژوهش پیش بینی کند (01/0>p). همچنین نشان داد فراهیجانات مثبت می تواند با ضریب بتای 19/0 کمال گرایی مثبت و فراهیجانات منفی می تواند با ضریب بتای 20/0 به طور معنادار و مستقیم کمال گرایی منفی را پیش بینی کند (01/0> p). نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت که ابعاد کمال گرایی توسط فراهیجانات مثبت و منفی قابل پیش بینی است.

Prediction of perfectionism dimensions based on positive and negative meta-emotions in students

Purpose: The purpose of this research was to predict the dimensions of perfectionism based on positive and negative meta-emotions in students.Methodology: The current research was applied in terms of purpose and descriptive and correlational in terms of method. The statistical population of the present study included all students of Azad University, Tehran branch. Therefore, the sample size of the study was determined based on Morgan's table and taking into account the probability of statistical drop and for more certainty, 250 people. In order to sample with the available sampling method by referring to the university and also distributing the questionnaire in the groups of students of Azad University of Tehran Branch in the social messengers, the statistical sample of the research was selected. The tools used to collect information included the standard positive and negative perfectionism questionnaire - Short et al. (1995) and the meta-emotions scale (MES). In this research, the collected data were statistically analyzed using SPSS software, Pearson's correlation coefficient and univariate regression analysis.Findings: The results of regression analysis showed that positive meta-emotions can predict 9.5% of positive perfectionism and negative meta-emotions can predict 12.5% of negative perfectionism in the statistical sample of the study (p<0.01). It also showed that positive meta-emotions can predict positive perfectionism with a beta coefficient of 0.19 and negative meta-emotions can significantly and directly predict negative perfectionism with a beta coefficient of 0.20 (p < 0.01).Conclusion: Therefore, it can be concluded that the dimensions of perfectionism can be predicted by positive and negative meta-emotions.

تبلیغات